23948sdkhjf

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rederiet Norled i Stavanger og det Ølen-baserte skipsverftet Westcon har inngått kontrakt for bygging av to nye ferjer, hvor den ene vil være verdens første bilferje som seiler på hydrogen og den andre vil være en batteri-dreven ferge tilsvarende MF Ampere.

Les også: Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

- Vi mener at dette byggeprosjektet vil bidra til at norsk maritim sektor totalt sett kan være i front også på hydrogendrevne ferjer, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled som fikk bygget verdens første batteri-dreven ferge, MF Ampere.

- Dette er en stor og viktig kontrakt for oss i Ølen. Å få være med å bygge det som vil bli en verdensnyhet, gjør at vi ikke bare fyller opp ordreboken vår, men også bidrar til at vi befester vår posisjon som et verft med høy innovasjons- og teknologikompetanse, sier direktør for skipsbygging Endre Matre i Westcon.

De to ferjene som Westcon skal bygge for Norled skal begge trafikkere riksveg 13 ferje- sambandet Hjelmeland–Skipavik–Nesvik i Ryfylket fra våren 2021.

- Siden vi signerte kontrakten med Statens Vegvesen i januar om å bygge og drifte en helt ny type nullutslippsferje basert på å benytte hydrogen som drivstoff, har interessen og pågangen vært stor fra både inn- og utland, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Les også: ABB bidrar til nullutslipp på Norges største bilfrie passasjersamband

-Vi er derfor svært glade for at vi etter grundige vurderinger har signert avtale om bygging av hydrogen-ferjen med Westcon i Ølen. Verftet har solid kompetanse innen miljøteknologi, og bevist at de har gode samarbeidsrelasjoner inn mot til andre sentrale aktører i dette prosjektet, fortsetter Breivik.

Den nye hydrogenferjen er ett av de største innovasjonsprosjektene som både Westcon og Norled har hatt. I 2015 lanserte Norled verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge, MF Ampere.

- Ampere har på mange måter blitt et ikon for den grønne revolusjonen i ferjebransjen. I 2022 vil over 70 norske ferjer seile på batteri og bidra med betydelig klima- og miljøutslipp totalt sett. Vår ambisjon er at den kommende hydrogen-ferjen skal bli et nytt ikon som i enda større grad vil sette Norge på kartet innen maritim nullutslippsteknologi og hvor prosjektet skal demonstrere at hydrogen kan benyttes på energikrevende samband hvor batteri-teknologien alene kommer til kort, sier Breivik.

Endre Matre i Westcon forteller at verftet og underleverandører vil sysselsette om lag 150 personer på det meste til å bygge de to ferjene som skal stå klare i mars og mai 2021. Verftet vil for det meste benytte seg av norske underleverandører på skipsutstyrssiden, mens deler av hydrogensystemet vil bli kjøpt inn fra Europa.

Les også: Blir ny adm. dir. i Norled

Ferjene skal ha en kapasitet på 299 passasjerer og 80 biler. Fordelen med hydrogen som nullutslipps drivstoff er at det er bedre egnet til å levere større energimengder til fergens fremdriftssystemer, og denne egenskapen kan benyttes til å øke seilingsdistansen eller til å ha høy fart, slik som på hurtigbåter.

Kontraktspartnerne er enige om å ikke offentliggjøre kontraktsverdien. 

Kilde: Pressemelding fra Norled
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Hukkelberg med nye båtmodeller

Vi tar sommerferie!

Ønsker å selge livsverket sitt

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Kleven er konkurs

Nyhetsbrev

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Norsk tankskip ble kapret

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Avjørende dag for Kleven

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Skuffet etter møte med Kleven-eier

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

- Send meg et brev

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kampanje måleutstyr fra Helios, sommer og høst 2020

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

More than five decades of experience with motion plastics®

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Ny ordre fra Q-Meieriet til Process Engineering Norge AS

Send til en kollega

0.141