23948sdkhjf

Et vrak til besvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Pro Stål Service i Florø sier at de skal få fjernet vraket av M/S "Osfjord" i løpet av ei ukes tid.

Kystverket har satt en frist for fjerning av M/S "Osfjord" til senest 30. juni i år, og hvis Pro Stål Service holder ord skal denne fristen bli overholdt.

Det har drøyd med å få fjernet vraket av fartøyet, som gikk på grunn i september i fjor utenfor Linesøya i Åfjord kommune.

Den 22.september i 2018 mottok Kystverkets beredskapsvaktlag melding om at fartøyet M/S "Osfjord" hadde grunnstøtt ved Linesøy. Skipet tok på dette tidspunkt inn vann og det var hardt vær i området. Det ble iverksatt redningsaksjon for mannskapet ombord på skipet. Disse ble hentet vekk med helikopter.

M/S "Osfjord" er et norsk frakteskip med bruttotonnasje på 469 tonn og lengde på 42,3 meter. Skipet ble bygget i 1967. Skipet har en drivstoffkapasitet på omtrent 30 m3 marin diesel. M/S Osfjord er ansvarsforsikret (P&I) i Danish Mutual Marine Insurance.  Kystverket er opplyst om at Skjellsand AS først engasjerte bergingsselskapet Arden, men senere er det Florø-selskapet Pro Stål Service som har fått oppdraget med å fjerne vraket av rederiet Skjellsand.

Siden Pro Stål Service fikk oppdraget i oktober i fjor, har vraket vært en hodepine for selskapet. Skipet er blitt flyttet noen meter, men å få fartøyet bort fra havaristedet har vært mer problematisk. Kystverket har nå satt en frist til å få fjernet vraket før 30. juni, og dersom ikke det skjer har etaten gitt varsel om tvangsmulkt. Til avisa Fosna-folket sier daglig leder Sten-Arne Olsen at de skal få fartøyet inn i løpet av neste uke.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk Sverdrup-kontrakt verd 65 mill

Skal bygge to ny cruiseskip i Norge

«Hovedårsakene til fregattulykken fortsatt uavklart»

Enklere å få godkjent oppdrettsanlegg på land

ABB med verdens første undervannskraftsystem

Kjøper britisk IOR-selskapet

Nyhetsbrev

Skal bygge enda en brønnbåt

Skal oppgradere fartøy

Sterke investeringstall

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Gründerprisen til Sustaintech AS

Stålkoloss av et kunstverk på plass

Stålgigant med massivt kutt i Europa

Klart for Norsk Havbruksdag

Batteriferjer er upløyd mark for brannvesenet

Overskudd på 115 millioner for ferjeselskap

Vant lokal inkluderingspris

Lakse-sporing ved hjelp av blockchain

Vurderer gigantisk subsea-fusjon

Gode oljeproduksjonstall for oktober

Styrker skipsdesignselskap ved oppkjøp

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

Investerte 60 millioner i nye lokaler

Økonomisk krise for Havyard-verft

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

Reparasjon og renovering

Spleising av Megasteel trosse

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Vakuumgriper for palletering

Konusslibning

Sikkerhet for passasjerer blir ignorert

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Ny hoveddistributør i Norge for for Europafilter AB

Strømmen Dreieverksted resertifisert som Miljøfyrtårn

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Spindelreparasjon

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Send til en kollega

0.194