23948sdkhjf

Eierskifte i Norled

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det familieeide selskapet Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), har inngått avtale om salg av sine aksjer i Norled til et 50/50 eid selskap bestående av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.

Les også: Skal bygge hydrogenferje i Ølen

- Norled har gjennom de siste årene gjort betydelige forbedringer på mange områder. Selskapet har lykkes med å kombinere god og stabil drift med nyvinninger på anbudssiden og rekordsterke økonomiske resultater. Samtidig har Norled utvilsomt befestet og forsterket sin pioner-rolle i det grønne skiftet innen maritim næring: Først lanserte Norled ferjen MF Ampere, alle batteriferjers mor, og i 2021 vil Norled lansere et nytt ikon gjennom den kommende hydrogen ferjen. Den miljøteknologien åpner opp for nye, uante muligheter også utover den maritime sektoren. Jeg er svært stolt over alle de milepælene medarbeidere i Norled har skapt, sier styreleder i Norled, Ingvald Løyning.

Nå står selskapet ved et veiskille. Mye av årsaken bak Norleds fantastiske historie er at vi har hatt en god og mulighetsorientert eier. Norled har i dag en ordrereserve på 17 milliarder kroner, og har besluttet å bygge nye fartøyer for 2,4 milliarder kroner.

- Å vokse og lykkes med så mye nytt innenfor teknologi og investeringer er samtidig krevende for en familieeid virksomhet. Nå trenger selskapet å få tilført den nødvendige finansielle løfteevnen som skal til for at Norled kan vokse og utvikle seg videre til neste fase og mot mye mål, sier Ingvald Løyning, styreleder i Norled.

- Jeg er glad for at CapMan Infra og CBRE Caledon, som solide og profesjonelle eiere, skal utvikle Norled videre i tråd med selskapets forretningsplan og investeringsplaner. Denne avtalen kommer på en tid da norsk ferge- og hurtigbåtindustri investerer betydelig i ny, miljøvennlig teknologi. Norleds dedikerte medarbeidere har i flere år bevist sin evne til å være og forbli pionerer i det grønne skiftet innen sektoren, og jeg er sikker på at Norled med disse nye eierne vil fortsette sin positive utvikling og blomstre også i årene som kommer, sier Yuhong Hermansen, majoritetseier og styreleder i Det Stavangerske Dampskibsselskab.

Les også: «Miljøferje» ikke så miljøvennlig likevel

- Den norske fergeindustrien er en kritisk del av landets transportinfrastruktur. Vi tror at med det grønne skiftet i bransjen vil sjøtransport i enda sterkere grad fremstå som en bærekraftig løsning både for transport mellom regioner, pendlere og fritidsreisende, samtidig som det skaper arbeidsplasser og økonomisk vekst. CBRE Caledon har vist seg å være en god partner for CapMan i denne investeringen gitt deres erfaring fra ferjesektoren, med et kompetent team og inngående forståelse for investeringer i infrastruktur. Vi er imponert over Norleds ledelse og ansatte og ser frem til å fortsette den vellykkede reisen sammen for å ytterligere forbedre virksomheten til fordel for selskapets kunder, ansatte og lokalsamfunn, sier Ville Poukka, administrerende partner hos CapMan Infra.

 

  • Norled representerer en attraktiv investeringsmulighet med en forutsigbar og godt regulert kontantstrøm, og selskapet har en markedsledende posisjon i en stadig grønnere norsk fergeindustri, sier dr. Andreas Köttering, partner og leder av Infrastruktur, Europa i CBRE Caledon. - Videre har vi vært veldig fornøyd med samarbeidet med CapMan. Deres lokale innsikt og nordiske erfaring kombinert med vår erfaring innen transportsektoren stiller oss godt i stand til å fortsette å utvikle Norled, sier Kôttering.

Gjennom salget overføres 100 prosent av aksjene i Norled AS fra DSD til CapMan Infra og CBRE Caledon. Partene er enige om at størrelsen på vederlaget er konfidensiell. EY har vært finansiell rådgiver for Norled i transaksjonen, mens Schjødt har vært Norleds juridiske rådgiver.

Kilde: Pressemelding fra Norled
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Historisk industri-fasade til besvær

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Næringslivsledere med fokus på klima

Nytt pumpesystem for oppdrettere

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

Nyhetsbrev

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Aker Solutions med storkontrakt

Skipsnavn til besvær

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Fikk besøk av fiskeriministeren

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Send til en kollega

0.214