23948sdkhjf

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Forsvarssjefen mener at skadene på KNM «Helge Ingstad» er så storea det ikke vil være å reparere den innenfor en forsvarsmessig økonomisk ramme. Han går derfor inn for å skroge fregatten.

Les også: Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Bergens Tidende (BT) meldte tidligere denne uka at det vil koste 12 milliarder kroner å få satt i stand KNM «Helge Ingstad». Dette bekreftet Forsvaret onsdag da de la fram tilstandsrapporten for fartøyet, etter at den kolliderte med et tankskip i november i fjor.

I sin framleggelse onsdag mente forsvarssjefen at det er mer hensiktsmessig å gå for en «gjenskaffelse» enn å reparere fregatten.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» er nærast totalskadd og vil bli dyrare å setta i stand enn å bygga nytt fartøy. Forsvarssjefen meiner det er for dyrt å gjera havaristen kampdyktig.

Det vil bli et svært omfattende og kostbart arbeid å gjenopprette KNM «Helge Ingstad» som en operativt fregatt, sa sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, flaggkommandør Thomas Wedervang, onsdag.

Ifølge Forsvarsmateriell vil det koste mellom 12 og 14 milliarder å reparere KNM «Helge Ingstad», og det er anslått at arbeidet vil ta minst fem år.

En ny fregatt er estimert til å koste mellom 11 og 13 milliarder.

– Fregatten er nærmest totalskadd og det meste av utstyret, med unntak av noen komponenter, er ødelagt. Det vil bli svært kostbart å reparere fartøyet, sa Wedervang, som presenterte konklusjonene i rapporten.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal reparere F-35-motorer fra hele verden på Rygge

Brønnbåtrederier slår seg sammen

Skal bygge servicebåt

Klimatiltak som kan kutte Norges utslipp

SE VIDEO: Et bygg for framtiden

Nyhetsbrev

FFI utvikler ny militær kommunikasjonssatellitt for nordområdene

Bygger verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk i Norge

Verdens største råstålprodusenter

Vil bygge kontor av gamle skip og rigger

Ukas vits: Politi og dop

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Kleven er konkurs

Vi tar sommerferie!

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Avjørende dag for Kleven

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydroscand har slangevogner

Ny Zeiss Contura 7/10/6 målemaskin

Perfect control of all important data. Everywhere.

Become wiser. Anytime. Anywhere.

Vi ruller inn nye maskiner

Behind the scenes!

Video fra ASI Automatikk

iglidur® E7 for low coefficients of friction

EC.PP bunnintegrert banemålesystem.

Kampanje måleutstyr fra Helios, sommer og høst 2020

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

More than five decades of experience with motion plastics®

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Send til en kollega

0.159