23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Forsvarssjefen mener at skadene på KNM «Helge Ingstad» er så storea det ikke vil være å reparere den innenfor en forsvarsmessig økonomisk ramme. Han går derfor inn for å skroge fregatten.

Bergens Tidende (BT) meldte tidligere denne uka at det vil koste 12 milliarder kroner å få satt i stand KNM «Helge Ingstad». Dette bekreftet Forsvaret onsdag da de la fram tilstandsrapporten for fartøyet, etter at den kolliderte med et tankskip i november i fjor.

I sin framleggelse onsdag mente forsvarssjefen at det er mer hensiktsmessig å gå for en «gjenskaffelse» enn å reparere fregatten.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» er nærast totalskadd og vil bli dyrare å setta i stand enn å bygga nytt fartøy. Forsvarssjefen meiner det er for dyrt å gjera havaristen kampdyktig.

Det vil bli et svært omfattende og kostbart arbeid å gjenopprette KNM «Helge Ingstad» som en operativt fregatt, sa sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, flaggkommandør Thomas Wedervang, onsdag.

Ifølge Forsvarsmateriell vil det koste mellom 12 og 14 milliarder å reparere KNM «Helge Ingstad», og det er anslått at arbeidet vil ta minst fem år.

En ny fregatt er estimert til å koste mellom 11 og 13 milliarder.

– Fregatten er nærmest totalskadd og det meste av utstyret, med unntak av noen komponenter, er ødelagt. Det vil bli svært kostbart å reparere fartøyet, sa Wedervang, som presenterte konklusjonene i rapporten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125