23948sdkhjf

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Forsvarssjefen mener at skadene på KNM «Helge Ingstad» er så storea det ikke vil være å reparere den innenfor en forsvarsmessig økonomisk ramme. Han går derfor inn for å skroge fregatten.

Les også: Fregatt-etterforskning ikke ferdig

Bergens Tidende (BT) meldte tidligere denne uka at det vil koste 12 milliarder kroner å få satt i stand KNM «Helge Ingstad». Dette bekreftet Forsvaret onsdag da de la fram tilstandsrapporten for fartøyet, etter at den kolliderte med et tankskip i november i fjor.

I sin framleggelse onsdag mente forsvarssjefen at det er mer hensiktsmessig å gå for en «gjenskaffelse» enn å reparere fregatten.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» er nærast totalskadd og vil bli dyrare å setta i stand enn å bygga nytt fartøy. Forsvarssjefen meiner det er for dyrt å gjera havaristen kampdyktig.

Det vil bli et svært omfattende og kostbart arbeid å gjenopprette KNM «Helge Ingstad» som en operativt fregatt, sa sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, flaggkommandør Thomas Wedervang, onsdag.

Ifølge Forsvarsmateriell vil det koste mellom 12 og 14 milliarder å reparere KNM «Helge Ingstad», og det er anslått at arbeidet vil ta minst fem år.

En ny fregatt er estimert til å koste mellom 11 og 13 milliarder.

– Fregatten er nærmest totalskadd og det meste av utstyret, med unntak av noen komponenter, er ødelagt. Det vil bli svært kostbart å reparere fartøyet, sa Wedervang, som presenterte konklusjonene i rapporten.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Fallulykke hos Hydro

Nyhetsbrev

Konsgberg kutter 85 stillinger

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Listhaug kortest sittende olje- og energiminister

Kroater kjøper Kleven Verft

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Nest beste trucksalg på mange år

Ukas vits: Fridag

Gikk konk, mistet jobben – fått ny jobb

Fallulykke førte til dødsfall

Unngår oppsigelser

Vil ha færre oppdrettsanlegg på Vestlandet

Velger TESS som leverandør

Håper på snarlig Kleven-salg

GIEK bidro med 5,6 milliarder kroner til grønn skipsfinansiering

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Sew-Eurodrive til EuroExpo Industrimesse, Tromsø

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

RS Components lanserer unikt IEC-apparatinntak fra Recom

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

Send til en kollega

0.128