23948sdkhjf

ABB driver helelektriske passasjerferger ved Niagarafallene

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Turoperatøren Maid of the Mist har bestilt to nye helelektriske passasjerferger drevet med ABB-teknologi.

Les også: SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Besøkende til de ikoniske Niagarafossen vil snart få muligheten til å oppleve en av USAs mest kjente og besøkte landemerker, helt utslippsfritt. De to nye Maid of the Mist passasjerbåtene vil drives utelukkende av høykapasitets batteripakker, noe som gjør dem til de første helelektriske, maritime fartøyene bygd i USA. De nye farkostene vil dra nytte av ABBs nullutslippsteknologi når de settes i drift senere i år. Passasjerene og mannskapet kan da nyte fossefallene uforstyrret fra motorlyd, vibrasjoner og eksoslukt som man vanligvis forbinder med fossildrevne båter.

Maid of the Mist er en av Nord-Amerikas eldste turistattraksjoner. De opererer fra april til og med første uken i november med avganger fra foten av fossefallene hvert 30. minutt. Selskapet har omlag 1,6 millioner gjester om bord hvert år.

- Vi er begeistret over å bli USAs første turoperatør som tar i bruk helelektriske ferger, sier Christopher M. Glynn, President Maid of the Mist Corp. - Vi valgte ABB til å støtte oss i reisen mot en mer bærekraftig virksomhet basert på deres ekspertise innen maritim systemintegrasjon, så vel som effektive og innovative teknologier for miljøvennlig transport.

- Maid of the Mist sitt skifte mot elektriske ferger signaliserer en ny tidsepoke innen marin transport og komplementerer slik sett ABBs forpliktelse til å drive verden fremover, uten å konsumere jorden, sier Peter Terwiesch, President Industrial Automation hos ABB. - Det å redusere utslipp lokalt i og rundt Niagarafossene er ikke bare viktig for landemerket, det viser også at teknologien for en mer bærekraftig, maritim mobilitet allerede nå er tilgjengelig.

Les også: ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Hvert av fartøyene drives av to batteripakker med en total kapasitet på 316 kWh fordelt på to katamaranskrog. Ved å ha to individuelle kraftsystemer om bord økes den operasjonelle robustheten.

Båtene vil lades mellom hver avgang mens passasjerer går av og på. Selve ladningen tar kun syv minutter, noe som gir elektrisitet nok til å drive motorene med en total effekt på 400 kW (563 hk). ABBs integrerte kraft- og energistyringssystem (Power and Energy Management System, PEMS) vil kontrollere, overvåke og optimalisere energiforbruket om bord. Batteriene vil bli ladet av energi fra vannkraft, den største kilden til ren elektrisitet i USA. Bruken av lokalt produsert elektrisitet gjør energisyklusen til Maid of the Mist hundre prosent utslippsfri.

Bærekraftig transport spiller en viktig rolle i kampen mot klimaendringene, hvor maritim transport står for to til tre prosent av verdens totale klimagassutslipp. FNs internasjonale, maritime organisasjon (IMO), som er ansvarlig for å regulere shipping, har satt et globalt mål om å kutte årlige utslipp med minst 50 prosent innen 2050 fra 2008 nivåer.

I tillegg til integrasjon av batteriladesystemet, vil ABB levere elektriske tavler, omformere og integrerte kontrollsystem til Maid of the Mists nye ferger. Videre vil ABB Ability Marine Remote Diagnostic System sørge for overvåkning av utstyr og forebyggende vedlikehold. ABB Ability™ er ABBs ledende system for digitale løsninger og tjenester.

 

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Produksjonsøkning i leverandørindustrien

Metal Supply ønsker deg en god sommer!

Pipelife runder 50 år

- «Made in Norway» verdsettes

Nok en storkontrakt til Kongsberg

Reketråleren skrotes

Nyhetsbrev

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

OECD bekymret for det internasjonale stålmarkedet

Har investert for over 115 milliarder kroner siden 2000

Skal berges i august

Overleverte bygg nr 47

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Tidenes beste halvår for sjømateksport

Inngår strategisk samarbeid

PG Flow Solutions med nok en kontrakt

Drastisk toll-økning på stål fra Vietnam

- EØS-avtalen avgjørende for oss

- Opparbeidet oss unik kompetanse

«Forsvarsavtale» for Kongsberg

Store forskjeller i ledetider

AquaLog plassert i 1 000 merder

SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Første utbetalte lån under nytt skipsfinansieringstilbud

Ukas vits: Helgeplaner

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

P. Meidell AS ny norsk forhandler av Göteneds og Forstner

Norges største filterlager og beste servicegrad på 93%

Dacapo Stainless blir autorisert distributør for GEA Tuchenhagen

Verdensledende verktøyprodusent utnevner Lesjöforsbolaget som leverandør av året 2018

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

Randers Tandhjulsfabrik A/S har investeret i ny Studer slibemaskine

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Automatisering fra Destaco

Første med ”grønnere propan"

Munck kraner og løfteutstyr til oppdrett og fiskeutstyrs- industrien.

Nye Gateways for Modbus-til-Ethernet/IP

Keramiske endefreser takler den høye temperaturen ved HRSA-maskinering

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Omlastestasjon sparer kommune for rundt en million kroner per år

RS Components får distribusjonsrettigheter for passive komponenter fra Yageo

Ny NORSOK M650 godkjenning til Frekhaug Stål

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 pr...

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Send til en kollega

0.151