23948sdkhjf

ABB driver helelektriske passasjerferger ved Niagarafallene

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Turoperatøren Maid of the Mist har bestilt to nye helelektriske passasjerferger drevet med ABB-teknologi.

Les også: ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Besøkende til de ikoniske Niagarafossen vil snart få muligheten til å oppleve en av USAs mest kjente og besøkte landemerker, helt utslippsfritt. De to nye Maid of the Mist passasjerbåtene vil drives utelukkende av høykapasitets batteripakker, noe som gjør dem til de første helelektriske, maritime fartøyene bygd i USA. De nye farkostene vil dra nytte av ABBs nullutslippsteknologi når de settes i drift senere i år. Passasjerene og mannskapet kan da nyte fossefallene uforstyrret fra motorlyd, vibrasjoner og eksoslukt som man vanligvis forbinder med fossildrevne båter.

Maid of the Mist er en av Nord-Amerikas eldste turistattraksjoner. De opererer fra april til og med første uken i november med avganger fra foten av fossefallene hvert 30. minutt. Selskapet har omlag 1,6 millioner gjester om bord hvert år.

- Vi er begeistret over å bli USAs første turoperatør som tar i bruk helelektriske ferger, sier Christopher M. Glynn, President Maid of the Mist Corp. - Vi valgte ABB til å støtte oss i reisen mot en mer bærekraftig virksomhet basert på deres ekspertise innen maritim systemintegrasjon, så vel som effektive og innovative teknologier for miljøvennlig transport.

- Maid of the Mist sitt skifte mot elektriske ferger signaliserer en ny tidsepoke innen marin transport og komplementerer slik sett ABBs forpliktelse til å drive verden fremover, uten å konsumere jorden, sier Peter Terwiesch, President Industrial Automation hos ABB. - Det å redusere utslipp lokalt i og rundt Niagarafossene er ikke bare viktig for landemerket, det viser også at teknologien for en mer bærekraftig, maritim mobilitet allerede nå er tilgjengelig.

Les også: ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Hvert av fartøyene drives av to batteripakker med en total kapasitet på 316 kWh fordelt på to katamaranskrog. Ved å ha to individuelle kraftsystemer om bord økes den operasjonelle robustheten.

Båtene vil lades mellom hver avgang mens passasjerer går av og på. Selve ladningen tar kun syv minutter, noe som gir elektrisitet nok til å drive motorene med en total effekt på 400 kW (563 hk). ABBs integrerte kraft- og energistyringssystem (Power and Energy Management System, PEMS) vil kontrollere, overvåke og optimalisere energiforbruket om bord. Batteriene vil bli ladet av energi fra vannkraft, den største kilden til ren elektrisitet i USA. Bruken av lokalt produsert elektrisitet gjør energisyklusen til Maid of the Mist hundre prosent utslippsfri.

Bærekraftig transport spiller en viktig rolle i kampen mot klimaendringene, hvor maritim transport står for to til tre prosent av verdens totale klimagassutslipp. FNs internasjonale, maritime organisasjon (IMO), som er ansvarlig for å regulere shipping, har satt et globalt mål om å kutte årlige utslipp med minst 50 prosent innen 2050 fra 2008 nivåer.

I tillegg til integrasjon av batteriladesystemet, vil ABB levere elektriske tavler, omformere og integrerte kontrollsystem til Maid of the Mists nye ferger. Videre vil ABB Ability Marine Remote Diagnostic System sørge for overvåkning av utstyr og forebyggende vedlikehold. ABB Ability™ er ABBs ledende system for digitale løsninger og tjenester.

 

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Nyhetsbrev

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

7000 Ford-ansatte må gå

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Eierskifte i Norled

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Ukens vits: Tidlig helg

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Send til en kollega

0.175