23948sdkhjf

ABB driver helelektriske passasjerferger ved Niagarafallene

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Turoperatøren Maid of the Mist har bestilt to nye helelektriske passasjerferger drevet med ABB-teknologi.

Les også: ABB ferdigstiller leveranse til verdens mest avanserte, isgående gasstankflåte

Besøkende til de ikoniske Niagarafossen vil snart få muligheten til å oppleve en av USAs mest kjente og besøkte landemerker, helt utslippsfritt. De to nye Maid of the Mist passasjerbåtene vil drives utelukkende av høykapasitets batteripakker, noe som gjør dem til de første helelektriske, maritime fartøyene bygd i USA. De nye farkostene vil dra nytte av ABBs nullutslippsteknologi når de settes i drift senere i år. Passasjerene og mannskapet kan da nyte fossefallene uforstyrret fra motorlyd, vibrasjoner og eksoslukt som man vanligvis forbinder med fossildrevne båter.

Maid of the Mist er en av Nord-Amerikas eldste turistattraksjoner. De opererer fra april til og med første uken i november med avganger fra foten av fossefallene hvert 30. minutt. Selskapet har omlag 1,6 millioner gjester om bord hvert år.

- Vi er begeistret over å bli USAs første turoperatør som tar i bruk helelektriske ferger, sier Christopher M. Glynn, President Maid of the Mist Corp. - Vi valgte ABB til å støtte oss i reisen mot en mer bærekraftig virksomhet basert på deres ekspertise innen maritim systemintegrasjon, så vel som effektive og innovative teknologier for miljøvennlig transport.

- Maid of the Mist sitt skifte mot elektriske ferger signaliserer en ny tidsepoke innen marin transport og komplementerer slik sett ABBs forpliktelse til å drive verden fremover, uten å konsumere jorden, sier Peter Terwiesch, President Industrial Automation hos ABB. - Det å redusere utslipp lokalt i og rundt Niagarafossene er ikke bare viktig for landemerket, det viser også at teknologien for en mer bærekraftig, maritim mobilitet allerede nå er tilgjengelig.

Les også: Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Hvert av fartøyene drives av to batteripakker med en total kapasitet på 316 kWh fordelt på to katamaranskrog. Ved å ha to individuelle kraftsystemer om bord økes den operasjonelle robustheten.

Båtene vil lades mellom hver avgang mens passasjerer går av og på. Selve ladningen tar kun syv minutter, noe som gir elektrisitet nok til å drive motorene med en total effekt på 400 kW (563 hk). ABBs integrerte kraft- og energistyringssystem (Power and Energy Management System, PEMS) vil kontrollere, overvåke og optimalisere energiforbruket om bord. Batteriene vil bli ladet av energi fra vannkraft, den største kilden til ren elektrisitet i USA. Bruken av lokalt produsert elektrisitet gjør energisyklusen til Maid of the Mist hundre prosent utslippsfri.

Bærekraftig transport spiller en viktig rolle i kampen mot klimaendringene, hvor maritim transport står for to til tre prosent av verdens totale klimagassutslipp. FNs internasjonale, maritime organisasjon (IMO), som er ansvarlig for å regulere shipping, har satt et globalt mål om å kutte årlige utslipp med minst 50 prosent innen 2050 fra 2008 nivåer.

I tillegg til integrasjon av batteriladesystemet, vil ABB levere elektriske tavler, omformere og integrerte kontrollsystem til Maid of the Mists nye ferger. Videre vil ABB Ability Marine Remote Diagnostic System sørge for overvåkning av utstyr og forebyggende vedlikehold. ABB Ability™ er ABBs ledende system for digitale løsninger og tjenester.

 

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

Brann hos Hydro Sunndal

Nyhetsbrev

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Har funnet erstatningsverft

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Mild vinter – må permittere

Gir bonus til alle ansatte

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Send til en kollega

0.172