23948sdkhjf

Miljøvennlig fremdrift for «Rygerprinsessen»

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigbåtrederiet Rødne har oppgradert Rygerprinsessen med ny og mer miljøvennlig teknologi som reduserer båtens NOx-utslipp kraftig. Utstyret er levert av Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen.

Les også: Bostek utvikler fremtidens løsninger

– Rygerprinsessen er nylig testkjørt med mer miljøvennlig fremdrift, og alt fungerer slik det skal. Hurtigbåten settes nå inn i vanlig drift så fort det er praktisk mulig, sier Rolf Kristiansen, teknisk inspektør hos Rødne.

Hurtigbåtrederiet Rødne opererer for det meste i vakkert fjordlandskap langs vestlandskysten og ønsker å gjøre driften av hurtigbåtene mest mulig miljøvennlig.

Rederiet har fått over fire millioner kroner i tilskudd av NOx-fondet for å redusere utslippene av forurensende eksosgasser. Denne støtten har gjort det mulig å gjennomføre en omfattende remotorisering av Rygerprinsessen.

– Vi ønsker å drive bærekraftig. Vår virksomhet innenfor sightseeing og turisme langs kysten forplikter. Vi kan ikke tillate oss selv å være en miljøsinke, men velger å ta de nødvendige miljøgrepene når ny teknologi gjør det mulig, sier Kristiansen og slår fast at det fremtidige målet for Rødne er en skipsflåte med null utslipp.

Les også: Elbil-ferge i kompositt fra Måløy-miljøet

Bostek har installert nye motorer med eksosgassrenseanlegg på Rygerprinsessen. Den hurtiggående katamaranen er ferdig oppgradert og tilfredsstiller dagens strenge miljøkrav.

Leveransen fra Bostek består av to motorer av typen MTU 8V2000M72, hver med en motoreffekt på 720kW. I tillegg til et system for overvåking av maskinrommet er det installert eksosgassrenseanlegg fra STT Emtec AB. Anlegget reduserer NOx-utslippene med over 80 prosent i henhold til kravene den marine utslippsstandarden IMO TIER III.

MILJØVENNLIG: Hurtigbåtrederiet Rødne har oppgradert Rygerprinsessen med ny og mer miljøvennlig teknologi som reduserer båtens NOx-utslipp kraftig. FOTO: BOSTEK

– Vi har etter hvert remotorisert mange hurtigbåter i Norge, og har de miljøvennlige løsningene som hurtigbåtmarkedet etterspør. Vi er svært glade for at Rødne valgte oss som motorleverandør for nok en hurtigbåt, sier John Asle Marhaug, Sales Manger hos Bertel O. Steen Teknikk AS i Bergen.

Les også: Første el-fergekontrakt til Bostek

Bostek utvikler og tilbyr teknologiske løsninger til maritim sektor, og leverer MTU motorer som også kan kjøres med syntetisk diesel. Hurtigbåtmarkedet har alltid vært et viktig satsingsområde for Bostek, og selskapet utvikler løsninger for både hybride og elektriske fremdriftssystemer, spesielt for hurtigbåter.

Rygerprinsessen er en 28 meter lang hurtiggående katamaran som for det meste brukes til fjordcruise og sightseeing. Båten har plass til 180 gjester og ble bygget i Rosendal i 1990.

­– Vi har nå fått en miljøvennlig katamaran med lang levetid i norske farvann. Gjestene om bord vil oppleve økt komfort med mindre støy, lite synlig eksos og nesten ingen lukt, sier Kristiansen og legger til:

– Bostek har levert til avtalt tid og pris. Samarbeidet har gått helt etter boken, og vi er glad for å ha en pålitelig samarbeidspartner og leverandør på laget når vi fornyer fremdriftssystemene på våre hurtigbåter, sier Kristiansen.

Bostek holder til i Bergen og har rundt 50 ansatte, og er importør og distributør av produkter fra tyske MTU. Selskapet utvikler og leverer også hybride og elektriske fremdriftssystemer for lav- og nullutslipp løsninger.

Rederiet Rødne, med hovedbase på Sjernarøy i Finnøy kommune i Rogaland, har rundt 130 ansatte og 15 båter i drift. De siste årene har selskapet utvidet virksomheten og driver i dag ambulansebåter, rutetrafikk, charter og turistvirksomhet ut fra Stavanger og Bergen.

Kilde: Pressemelding fra Bostek
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Renault må kutte kraftig, men bilindustrien er på rett vei igjen

3,6 milliarders grønn krisepakke fra Regjeringen

Viktig intensjonsavtale for Kongsberg

Vedlikehold av skip viktig for Jotun

Oljearbeider skadet

Nyhetsbrev

3000 ansatte i Subsea7 mister jobben

Verftsindustrien skuffet

Fikk foten i klem under 1,2 tonn jernbjelke

Boeing sier opp 12.000

Får likevel ikke støtte

Brammer kjøper opp Geartech

Larsnes Mek bestiller sjøvannskjølere til brønnbåt

Tilbake etter permitteringer, nå mister de jobbene sine

Trolig avvikling – 12 kan miste jobbene sine

SE BILDENE: Ny milepæl på Johan Castberg

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Kraner til besvær

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Plattform-skroting kan bli “big business»

Ble som nye igjen etter rehabilitering

Krise-april for Kongsberg Automotive

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Månedens referanse - mai 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

RS introduserer frekvensomformere for industriell automasjon

En rå ATEX sertifisert minipumpe

Bærende enheter i rustfritt stål

Funksjonskontroll med et tastetrykk

Aluminiumsrest drikkevann

Atex sertifiserte moment verktøy fra kNm Hydraulikk as

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Kantpresse med intelligent verktøyskifte fra SafanDarley

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

HY-LOOP borrelåsfesting av kabler/fleksibel kabling

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Send til en kollega

0.141