23948sdkhjf

Acta Centaurus levert fra Ulstein

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Acta Marines nybygg, walk-to-work-fartøyet Acta Centaurus, er blitt levert fra Ulstein Verft og er i ferd med å starte på sitt første havvindoppdrag.

Les også: SE BILDENE: "Color Hybrid" males

Høy kvalitet og leveringspresisjon var avgjørende for Acta Marine da de plasserte sin andre kontrakt ved Ulstein Verft.

- Med de erfaringene vi har gjort på vårt første walk-to-work-skip, Acta Auriga, føler vi oss trygge på at Acta Centaurus vil være svært godt egnet til å arbeide innenfor offshoremarkedet, og da særlig inn mot fornybar energi. Vi er svært godt fornøyde med hvordan Ulstein følger opp prosjektene og leverer. Nå er vi klare til å få fartøyet ut i arbeid, sier Rob Boer, som er administrerende direktør i Acta Marine.

- Vi vet hvor viktig det er å få et fartøy fullført i tide. Dette har vi klart gjennom godt samarbeid mellom Acta Marine og Ulstein på alle nivå, sier Kristian Sætre, administrerende direktør i Ulstein Verft. Han forsetter:

- Vi er sikre på at Acta Centaurus vil være en god arbeidsplattform for eieren og klientene deres.

Les også: Milepæl for Nexans ved Ulstein

Ved å vurdere flyten i ulike arbeidsoperasjoner har man utviklet optimaliserte logistikkløsninger. Her er store lasteareal på 1000 kvadratmeter, under tak og ute, med skinnesystem for containere og med god plass til totalt 24 containere. All lastehåndtering er på ett dekk, med trinnløs overføring til last- og personellheisene og videre over til vindturbinene. Logistikkløsingene og SMSTs utstyrsleveranse, med den bevegelseskompenserte gangveien og den integrerte heisen, sikrer en trygg overføring av personer og last i signifikant bølgehøyde opp til tre meter. SMST leverer også en 3D-bevegelseskompensert knekkbomkran som kan håndtere seks tonn last i signifikant bølgehøyde opp til 2,5 meter.

Acta Centaurus har innredning for opp til 120 personer, og med rikelig kontor- og arbeidsplasser tilgjengelig for chartrerne. Messa og salongene rommer blant annet et bibliotek og et spillerom. Skipet har også badstue og treningsrom. De svært lave støy- og vibrasjonsnivåene ligger godt innenfor kravene til DNV-GL sin COMFORT V2-klasse.

Fartøyet er utstyrt med skrogløsningene X-BOW og X-STERN. X-BOW er viktig når fartøyet skal gå i transitt. I møtende sjø vil X-BOW gjøre at skipet vil skjære gjennom bølgene og slag og vibrasjonar blir  reduserte, noe som er svært viktig for trivselen om bord. X-STERN har mange av de samme egenskapene til X-BOW, og vil føre til høyere fleksibilitet ved vindfarmene ved at den forbedrer arbeidsevnen i vinterhalvåret. Når skipet blir holdt posisjonert (dynamisk posisjon/DP) med hekken mot været vil posisjonen kunne holdes med lavere belasting på thrusterne, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hever produksjonsnekten i Brasil

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Nyhetsbrev

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Har fått afrikansk kunde

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Sykefraværet går fortsatt ned

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Ny "vind-kontrakt" for IKM

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Gigant møter i retten for krenkelse av patent

Ber verft vurdere smitterisiko

Bevilger 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Stål-tilhenger løsnet

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Simrad GC series gyrocompasses and control

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Send til en kollega

0.153