23948sdkhjf

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

SE VIDEO av flytypen OSM Aviation har annonsert at de skal kjøpe inn. KILDE: AVINOR

Siden Avinor i fjor arrangerte den første flygningen med elektrisk fly i Norge, har det skjedd mye innen elektrifisering av luftfart. Widerøe spår de første kommersielle elektriske flyene i Norge innen 2025, i Trondheim har Rolls Royce etablert en egen avdeling for elektriske flymotorer, og nylig inngikk OSM Aviation en avtale om innkjøp av 60 elektriske fly.

- Vi ser at det er stadig flere som får opp øynene for mulighetene som elektrisk luftfart byr på. Det skyldes selvfølgelig ikke vårt arbeid alene, men vi har helt klart bidratt til økt oppmerksomhet rundt mulighetene elektrifisering byr på, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

I mars omtalte Finansavisen Widerøes ambisjoner for elektrifisering. Selskapet er i dialog med fem ulike selskaper om nullutslippsfly: 

– Om flyet går på strøm, hydrogen eller er hybridbasert er for tidlig å si. Grønn teknologi på kortbane er mulig, og det innen 2025, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe til avisen.

Det britiske konsernet Rolls-Royce satser tungt på utvikling av elektriske og hybride fly, og i sentrum av utviklingen står nyetableringen Rolls-Royce Electrical Norway AS med hovedkontor i Trondheim.

Rolls-Royce Electrical Norway har fått et globalt ansvar for en portefølje med elektriske løsninger i Rolls-Royce. Til E-Fan X utvikler det nye selskapet en 2,5 MW generator og frekvensomformer.

- Elektrifisering innen alle former for transport fører til stor aktivitet rundt utvikling av nye produkter på land, til vanns og nå også innen luftfart. Nå er vi i ferd med å etablere ett nytt testsenter i Trondheim som er stort nok til å teste ett fullskala flyanlegg, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør for Rolls-Royce Electrical Norway.

Rett før påske annonserte OSM Aviation at de skal kjøpe inn 60 elektriske fly: 

– Vi er stolte over å ta en ledende rolle i utviklingen av den grønne luftfartsnæringen. Dette er den største bestillingen av elektriske fly til kommersielt formål som noen gang har blitt gjennomført, sier Espen Høiby, administrerende direktør i OSM Aviation, i en uttalelse.

De 60 elektriske flyene som nå bestiller av amerikanske Bye Aerospace skal brukes til trening og utdanning på selskapets flyskole «OSM Aviation Academy».  Flyene skal leveres i 2021.

Se video av flytypen som OSM skal kjøpe inn, lenger ned i saken. 

Avinor opplever fortsatt stor interesse rundt Avinors innspill på både elektrifisering og andre tiltak for å redusere klimagassutslippene fra luftfarten. 

I fjor fikk Avinor i oppdrag fra regjeringen å samarbeide tett med Luftfartstilsynet om å utvikle et program for å legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Dette arbeidet er i full gang.

 

Kilde: Pressemelding fra Avinor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.265