23948sdkhjf

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

SE VIDEO av flytypen OSM Aviation har annonsert at de skal kjøpe inn. KILDE: AVINOR

Les også: Inspiserer skipsutstyr med avansert ultralyd

Siden Avinor i fjor arrangerte den første flygningen med elektrisk fly i Norge, har det skjedd mye innen elektrifisering av luftfart. Widerøe spår de første kommersielle elektriske flyene i Norge innen 2025, i Trondheim har Rolls Royce etablert en egen avdeling for elektriske flymotorer, og nylig inngikk OSM Aviation en avtale om innkjøp av 60 elektriske fly.

- Vi ser at det er stadig flere som får opp øynene for mulighetene som elektrisk luftfart byr på. Det skyldes selvfølgelig ikke vårt arbeid alene, men vi har helt klart bidratt til økt oppmerksomhet rundt mulighetene elektrifisering byr på, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

I mars omtalte Finansavisen Widerøes ambisjoner for elektrifisering. Selskapet er i dialog med fem ulike selskaper om nullutslippsfly: 

– Om flyet går på strøm, hydrogen eller er hybridbasert er for tidlig å si. Grønn teknologi på kortbane er mulig, og det innen 2025, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe til avisen.

Les også: Havila Shipping velger Rolls-Royce-system

Det britiske konsernet Rolls-Royce satser tungt på utvikling av elektriske og hybride fly, og i sentrum av utviklingen står nyetableringen Rolls-Royce Electrical Norway AS med hovedkontor i Trondheim.

Rolls-Royce Electrical Norway har fått et globalt ansvar for en portefølje med elektriske løsninger i Rolls-Royce. Til E-Fan X utvikler det nye selskapet en 2,5 MW generator og frekvensomformer.

- Elektrifisering innen alle former for transport fører til stor aktivitet rundt utvikling av nye produkter på land, til vanns og nå også innen luftfart. Nå er vi i ferd med å etablere ett nytt testsenter i Trondheim som er stort nok til å teste ett fullskala flyanlegg, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør for Rolls-Royce Electrical Norway.

Rett før påske annonserte OSM Aviation at de skal kjøpe inn 60 elektriske fly: 

Les også: Demonstrerte verdens første autonome ferje

– Vi er stolte over å ta en ledende rolle i utviklingen av den grønne luftfartsnæringen. Dette er den største bestillingen av elektriske fly til kommersielt formål som noen gang har blitt gjennomført, sier Espen Høiby, administrerende direktør i OSM Aviation, i en uttalelse.

De 60 elektriske flyene som nå bestiller av amerikanske Bye Aerospace skal brukes til trening og utdanning på selskapets flyskole «OSM Aviation Academy».  Flyene skal leveres i 2021.

Se video av flytypen som OSM skal kjøpe inn, lenger ned i saken. 

Avinor opplever fortsatt stor interesse rundt Avinors innspill på både elektrifisering og andre tiltak for å redusere klimagassutslippene fra luftfarten. 

I fjor fikk Avinor i oppdrag fra regjeringen å samarbeide tett med Luftfartstilsynet om å utvikle et program for å legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Dette arbeidet er i full gang.

 

Kilde: Pressemelding fra Avinor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Et vrak til besvær

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Revisjonscontainere til Equinor

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Massedød og milliardtap

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

7000 Ford-ansatte må gå

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

0.153