23948sdkhjf

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Ferjeselskapet Bastø Fosen investerer i batteriferge på sambandet Moss–Horten, med ladetårn i Horten. Sammenlignet med en konvensjonell ferje sparer dette CO2-utslipp tilsvarende 3400 nye bensinbiler. Enova støtter klimaprosjektet med i overkant av 31 millioner kroner.

– Da vi inngikk kontrakten med Statens Vegvesen om sambandet i 2014, var det strenge miljøkrav, men teknologien var ikke moden nok for elektrisk drift. Nå har teknologi og kompetanse utviklet seg, sier adm.dir. Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Les også: Stadig flere solceller på norske hustak

Store batterier om bord og høyspentlading ved kai i Horten gjør at ferja inntil videre vil bli ca. 64,5 prosent elektrifisert, med tilhørende redusert dieselforbruk og utslipp. De årlige utslippene kuttes med 3 874 tonn CO2, tilsvarende utslippene fra 3 400 nye bensinbiler*.

– Vår skipstekniske rådgiver TNSDC AS har sammen med oss utviklet løsninger som gjør at vi med støtte fra Enova kan realisere våre ambisjoner på dette området. Disse aktørene, samt konstruktiv vilje fra Skagerak Nett, Horten Havn og Statens Vegvesen, har vært avgjørende for at vi kan ta ytterligere samfunnsansvar og bidra mer til det grønne skiftet, sier Lund.

Dersom det senere blir tilgang på lading også i Moss, vil den nye ferja gå 100 % elektrisk. Bastø Fosen vil da vurdere å bygge om to av de nyere fartøyene slik at også disse kan gå hel-elektrisk.

- Moss-Horten er Norges mest trafikkerte fergesamband og staten gjennom Enova bidrar nå til at denne viktige strekningen får batteriferge. Bare dette ene prosjektet reduserer klimagassutslipp tilsvarende 3400 personbiler. Vi skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Norge ligger i front når det gjelder grønn skipsfart, og elektrifisering er en viktig del av regjeringens politikk, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V)

Les også: Enova-støtte til Statsraad Lehmkuhl

Moss–Horten blir det 34. ferjesambandet som elektrifiseres med støtte fra Enova. Batteripakken om bord vil ha en kapasitet godt over 100 av seneste generasjon e-Golf, og vil lade høyspent opptil 7,2 megawatt (7200 kW)

– Det er i utgangspunktet ingen enkel oppgave å elektrifisere såpass store og energikrevende ferjer som Bastøferga. Her blir det gjort mulig av innovativ høyspentlading og den største batteripakken vi har sett på ferjer så langt. Satsingen til Bastø Fosen bidrar til å utvikle og bygge erfaringer med ny teknologi som vil komme hele maritim sektor til gode, og vi er glade for å kunne bidra til at dette prosjektet ser dagens lys, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova.

Moss–Horten transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. Det nye fartøyet vil fra januar 2021 gå inn som ett av fem fartøy på sambandet.

 

Kilde: Pressemelding fra Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Nyhetsbrev

Tre Hurtigruteskip blir hybride

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

Ukens vits: Billig kjole

Ny elferge på Breviksambandet

Bedre for Endur

Økt fastlandseksport

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

- Må satse på havvind nå!

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Ny verdens største brønnbåt på vei

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Har laget torgboder – flere er interesserte

Wärtsilä blir ett selskap i Norge

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

Send til en kollega

0.349