23948sdkhjf

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Cruiseindustrien møter stadig strengare krav og reguleringer til utslipp. I samarbeid med ledende cruiseselskap har norske teknologileverandører nå utviklet et konsept for nullutslipps cruisefart.

Les også: Null utslipp fra cruise for hele kysten

Konseptet er blitt utviklet i samarbeid med Eker Design, cruisegigantene Carnival Corporation og Royal Caribbean Cruises Ltd, teknologileverandører i næringsklyngen NCE Maritime CleanTech og ulike interesseorganisasjoner.

Norske bedrifter er verdensledende i utviklingen av maritim miljøteknologi. Langs kysten er man i ferd med å fullføre et grønt skifte i ferjesektoren på rekordtid. Nå ser norske teknologipionerer mot nye segment for innføring av reinere skipsoperasjoner. Cruisekonseptet, som ble lansert på SeaTrade Global i Miami, er sterkt etterspurt av en bransje som jobber hardt for å møte IMOs’ målsetning om 50 prosent kutt i utslipp innen 2050 og nullutslippskravene i norske turistfjorder fra 2026.

- Løsninger som sikrer en utslippsfri cruisenæring vil bidra til at norsk næringsliv blir styrket, arbeidsplasser blir skapt og at vi kan bidra til gode klimavennlige løsninger globalt, sier daglig leder i NCE Maritime CleanTech, Hege Økland. 

Cruise er en av de raskest voksende turistformene internasjonalt. I Norge har tallet på cruiseturister økt raskt de siste årene, og nye framskrivinger spår 1 million cruisepassasjerer langs norskekysten i 2040. Samtidig gir stadig strengere reguleringer et stort behov for ny, grønn teknologi.

Les også: Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

- Dette konseptet viser at det vil være mulig å oppfylle vedtaket om nullutslipp i norske fjorder i 2026 ved å bruke utrangerte PSV-er som styrer skipene inn og ut fjorden på elektrisk kraft. Konseptet viser også hvordan nullutslipp blir mulig fram i tid ved bruk av nye drivstoff som hydrogen, sol og vind, sier Ronald Strøm, prosjektdeltaker og teknisk sjef i Edda Accommodation.

Parallelt med utviklingen av nye skip må det utvikles nødvendig infrastruktur og nye verdikjeder for energileveranser langs kysten. Samspillet mellom offentlige og private aktører er sentralt, og NCE Maritime CleanTech spiller en nøkkelrolle i dette samarbeidet.

- Vi mener også at det må bli et skifte mot mer energieffektive og region-spesifikke fartøy i framtiden. Konseptene som er utviklet nå vil fungere som en plattform for videre utvikling, og danne grunnlag for en rekke nye innovasjonsprosjekt, sier Økland.

Utviklingsarbeidet har fått støtte fra Design og arkitektur Norge (DOGA). Deltakere som har vært med i utviklingen av konseptet er: Eker Design, Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises Ltd, Bergen havn, Scanship, Wärtsilä, Corvus Energy, Teknotherm, DNV GL, Norsk Hydro, ETA Energi, NORCE, Hardcruise, Blueday Technology, BKK, Solbære, Hyon, Bostek, Østensjø rederi, GAC Norway, Yxney Maritime, Prototech, Gann, NCL, Bellona, NCE Fjord Tourism Norway.

 Sjå presentasjon av konseptet her.

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Ny kontrakt for Salthammer

GMC skal bygge om Mongstad

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Positive signaler fra leverandørindustrien

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Nyhetsbrev

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Har laget «uknuselig stålgitar»

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Hydro-brann raskt slokket

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.263