23948sdkhjf

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

| Av SINTEF | Tips redaksjonen om en historie

Havvind kan forsyne oljeplattformer med kraft, også når det ikke blåser. For nå vil norske fagfolk lage verdens første havanlegg for produksjon og lagring av hydrogen: Sjøbaserte "gigantbatterier".

Les også: Havbruksansatte bekymret for HMS

Fra dekket på oljeplattformer sørger rundt 160 gassfyrte turbiner i dag for å forsyne norsk sokkel med kraft. Gassturbinene står for omlag en fjerdedel av Norges CO2-utslipp.

Flere ser nå etter grønne alternativ. Deriblant fire norske fagmiljøer.

Sammen er de først i verden med å utrede hvordan overskytende kraft fra flytende havvindmøller kan mellomlagres som hydrogen.  

De fire samarbeidspartnerne er:

Les også: Robot-inspektør kan spare oljebransjen for millioner

  • SINTEF
  • TechnipFMC – Norges største oljeserviceselskap
  • Subsea Valley – bedriftsklynge i Oslo-regionen
  • Maritim Forening Sogn og Fjordane, med sin nære samarbeidspartner – bedriftsklyngen GCE Ocean Technology.

Hovedmålet for kvartettens prosjekt er å gi oljeplattformer en grønn og stabil energiforsyning. Nærmere bestemt en forsyningskjede, der utgangspunktet er at flytende vindturbiner vil levere kraft til oljeplattformer på blåsende dager. 

Ideen til prosjektdeltakerne er å lagre overskuddskraft fra slike tidsrom ved å spalte vann  til den utslippsfrie energibæreren hydrogen pluss oksygen. Dette vil skje på flytende produksjonsanlegg til havs.

På vindstille dager vil hydrogenet bli omgjort til grønn kraft igjen, for bruk på plattformene.

Men samarbeidspartnerne vurderer også å bruke den samme havbaserte teknologien til å forsyne fastlands-Norge med fornybar energi.    

Les også: Denne ferja drives av sola

Sammen ser de nemlig på muligheten for å bruke kombinasjonen flytende havvindmøller / havbasert hydrogenproduksjon som grønne drivstoff-fabrikker til sjøs.

Tanken er å bruke produktet herfra – helgrønt hydrogen – til drivstoff for hurtigbåter og for annen kystnær trafikk. Fra «eksosrøret» til disse framkomstmidlene vil eneste utslipp da bli rent vann.  

– Når energi fra havvindmøller skal ilandføres, kan det i enkelte tilfeller bli billigere å sende den inn til kysten i rør i form av hydrogen, enn å frakte den i kabler som strøm. Effekten av transportavstand og verdien av å bruke selve røret som energilager er blant spørsmålene prosjektet skal bidra til å gi svar på, sier Magnus Thomassen

Han er forskningsleder i SINTEF og med på å lansere ideen om grønn hydrogenproduksjon til havs.    

Les også: Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Men så langt er det grønn energiforsyning til oljeplattformer som har vært hovedfokuset for det norske prosjektet.

Deltakerne ser både på muligheten for å bruke løsningen til å erstatte dagens gassturbiner helt eller delvis, og for å gjøre den til hovedkraftteknologi på nye installasjoner.

Løsningen går ut på:

  • Når det blåser: Bruke overskytende kraft fra havvindmøllene til å spalte renset og avsaltet sjøvann til hydrogen og oksygen. Hydrogen-«fabrikkene» vil enten bli integrert i havvindmøllene, eller bli plassert på egne flytende installasjoner.
  • Deretter: Lagre det produserte hydrogenet på havbunnen – i tanker som er store nok til å levere energi til plattformene i lengre tid. Det vil si over perioder når det blåser lite, eller ved planlagt eller uforutsett stans i en gassturbin eller en dieselgenerator.
  • På vindstille dager: La hydrogenet bli til kraft igjen – i brenselceller, elektrokjemiske kraftverk – med vann som eneste utslipp. Alternativt: blande hydrogenet inn i naturgassen som går til eksisterende gassturbiner på plattformene. Dette for å få ned CO2-utslippet derfra.

 

Les også: Flytende havvind kan gi leverandørindustrien ny boost

Samarbeidsprosjektet har fått det velklingende navnet Deep Purple.

Nylig ble prosjektet nominert til prisen «The Green Initiator of the Year» under en utdeling som analyse- og rådgivningsselskapet Rystad Energy årlig avholder for offshorebransjen.

Prosjektet inngår i dag i Forskningsrådets havteknologisatsning.

Beregninger tyder på at Deep Purple-løsningen kan fjerne 80 prosent av dagens CO2-utslipp fra plattformer for en kostnad på mellom 800 og 1500 kroner per tonn CO2-utslipp som elimineres.

– Dette er innenfor den såkalte midtre kostnadsklassen. Til sammenlikning har Miljødirektoratet regnet ut at tiltakskostnaden for bruk av elbiler utgjør mellom 600 og 1100 kroner, sier Magnus Thomassen, som leder SINTEFs del av prosjektet.  

Prosjektet er ennå i en tidlig fase. Målet er å bruke testing og andre forskningsaktiviteter til å bekrefte at løsningen har livets rett.

– Resultatene vil i neste omgang danne grunnlag for testing i større skala under virkelighetsnære forhold. De vil også bli et underlag for detaljert design av systemet og for videre kvalifisering av teknologielementer, sier SINTEFs Magnus Thomassen.

 

Mer om: havvind | SINTEF
Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Boa sikret seg kontrakt

Fall i oljeproduksjonen

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

- Kina overrasker

Varsler permitteringer i Årdal

Ytterligere stål-toll fra USA

Nyhetsbrev

Harrier-eiere får millionbot

"Brannferja" gikk på diesel

Fiskebåt grunnstøtte

Det bores som aldri før

Nye kystruteskip blir forsinket

Ukas vits: Parkeringsproblemer

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Bedring, men taper fortsatt penger

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Fornybar-næringen vokser kraftig

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

TTP SEALS deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Send til en kollega

0.185