23948sdkhjf

Nytt laboratorium skal bidra til å kutte utslippene i skipsfarten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

SINTEF og ABB har åpnet det første laboratoriet i verden med et komplett system for testing av brenselceller i skipsfarten.

- Laboratoriet er bygd for å teste og tilpasse ny grønn teknologi. Vi som tradisjonsrik skipsfartsnasjon har et ansvar for å ta klimagassproblemet på alvor. Forskningsresultatene som skal produseres her vil utgjøre en forskjell, sier administrerende direktør i SINTEF Ocean Vegar Johansen.

Les også: Stadig billigere å fange CO2

Laboratoriet er en videreutvikling av et pågående samarbeid SINTEF Ocean og ABB har hatt siden 2014. -Det startet med et laboratorium for hybrid framdriftsmaskineri for skip, som besto av dieselmotorer, batterier, et elektrisk kraftdistribusjonssystem og elektromotorer som kunne simulere propeller og lignende. Siden har vi koblet inn skipssimulatorene SINTEF Ocean har utviklet over mange år. Det har gjort oss i stand til å simulere et helt maskinerisystem for skip. Når det nå bygges et tillegg for brenselceller blir systemet det mest komplette i verden, sier forskningssjef i SINTEF Ocean Anders Valland.

- Det store spørsmålet vi skal finne svar på er hvordan maritim industri og spesielt skipsfart kan klare å redusere sine klimagassutslipp og lokale forurensningsutslipp. Potensialet ved å ta i bruk hydrogenteknologi er at vi kan fjerne de lokale utslippene, og så fremt vi produserer hydrogenet på riktig måte er det også mulig å få til null klimagassutslipp, sier Valland.

Dette er en teknologi som ikke er brukt i særlig stor grad på skip hittil, så det er et stort behov for å øke kunnskapen. -Man er i ferd med å bygge skip som skal ha brenselceller om bord. Vi skal hjelpe de å bygge på en optimal måte, se på den mest fornuftige bruken og hvilken brenselcelleteknologi som egner seg best, sier Valland.

Første forskningsprosjekt i laboratoriet blir et samarbeid med Fiskerstrand. Her skal man se på hvordan man kan ombygge en eksisterende ferge til drift med batterier og hydrogenbaserte brenselceller. I neste omgang skal laboratoriet teste cruiseskip. -Når vi skal være med å utvikle framtidens skip er det viktig at vi kan serve alle skipstyper. Her har vi muligheten til å gjøre eksperimentelle forsøk på oppsett som ligner de vi har om bord, sier Valland.

Les også: Verdens gjerrigste solcellepanel

- Dette er neste steg for å klare å kutte utslipp i skipsfarten, sier produktsjef for energilagring og brenselceller hos ABB Jostein Bogen. Han forteller at det er viktig for ABB med samarbeide som dette for å kunne ta nytte av viktig forskning ut i industrien.

- Allerede i dag finnes det båter som går på batteri. Noen går såpass korte strekninger at de kan lade ved hver endestasjon mens for større fartøy som skal reise lengre strekninger, og derfor ikke kan lade, kan kombinasjonen brenselceller og batteri være en måte å oppnå nullutslippsløsninger, sier Bogen.

- Samarbeidet med ABB er viktig fordi vi får en av de mest fremoverlente industriaktørene i verden på maritim side. De er veldig opptatt av å teste nye løsninger, og er en veldig flott partner for oss på forskningssiden. Samarbeidet lar oss ta i bruk en del av grunnforskningen, som for eksempel NTNU jobber med. Dessuten bidrar ABB til at løsningene vi utvikler kan implementeres i industrien, sier Valland. Laboratoriet vil også være tilgjengelig for andre industriaktører som søker samme type løsninger.

 

Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Et vrak til besvær

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Vellykket møte mellom industri og universitet

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Nyhetsbrev

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

7000 Ford-ansatte må gå

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Eierskifte i Norled

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Send til en kollega

0.182