23948sdkhjf

Nytt laboratorium skal bidra til å kutte utslippene i skipsfarten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

SINTEF og ABB har åpnet det første laboratoriet i verden med et komplett system for testing av brenselceller i skipsfarten.

- Laboratoriet er bygd for å teste og tilpasse ny grønn teknologi. Vi som tradisjonsrik skipsfartsnasjon har et ansvar for å ta klimagassproblemet på alvor. Forskningsresultatene som skal produseres her vil utgjøre en forskjell, sier administrerende direktør i SINTEF Ocean Vegar Johansen.

Les også: Norske løsninger for industrigiganter

Laboratoriet er en videreutvikling av et pågående samarbeid SINTEF Ocean og ABB har hatt siden 2014. -Det startet med et laboratorium for hybrid framdriftsmaskineri for skip, som besto av dieselmotorer, batterier, et elektrisk kraftdistribusjonssystem og elektromotorer som kunne simulere propeller og lignende. Siden har vi koblet inn skipssimulatorene SINTEF Ocean har utviklet over mange år. Det har gjort oss i stand til å simulere et helt maskinerisystem for skip. Når det nå bygges et tillegg for brenselceller blir systemet det mest komplette i verden, sier forskningssjef i SINTEF Ocean Anders Valland.

- Det store spørsmålet vi skal finne svar på er hvordan maritim industri og spesielt skipsfart kan klare å redusere sine klimagassutslipp og lokale forurensningsutslipp. Potensialet ved å ta i bruk hydrogenteknologi er at vi kan fjerne de lokale utslippene, og så fremt vi produserer hydrogenet på riktig måte er det også mulig å få til null klimagassutslipp, sier Valland.

Dette er en teknologi som ikke er brukt i særlig stor grad på skip hittil, så det er et stort behov for å øke kunnskapen. -Man er i ferd med å bygge skip som skal ha brenselceller om bord. Vi skal hjelpe de å bygge på en optimal måte, se på den mest fornuftige bruken og hvilken brenselcelleteknologi som egner seg best, sier Valland.

Første forskningsprosjekt i laboratoriet blir et samarbeid med Fiskerstrand. Her skal man se på hvordan man kan ombygge en eksisterende ferge til drift med batterier og hydrogenbaserte brenselceller. I neste omgang skal laboratoriet teste cruiseskip. -Når vi skal være med å utvikle framtidens skip er det viktig at vi kan serve alle skipstyper. Her har vi muligheten til å gjøre eksperimentelle forsøk på oppsett som ligner de vi har om bord, sier Valland.

Les også: Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

- Dette er neste steg for å klare å kutte utslipp i skipsfarten, sier produktsjef for energilagring og brenselceller hos ABB Jostein Bogen. Han forteller at det er viktig for ABB med samarbeide som dette for å kunne ta nytte av viktig forskning ut i industrien.

- Allerede i dag finnes det båter som går på batteri. Noen går såpass korte strekninger at de kan lade ved hver endestasjon mens for større fartøy som skal reise lengre strekninger, og derfor ikke kan lade, kan kombinasjonen brenselceller og batteri være en måte å oppnå nullutslippsløsninger, sier Bogen.

- Samarbeidet med ABB er viktig fordi vi får en av de mest fremoverlente industriaktørene i verden på maritim side. De er veldig opptatt av å teste nye løsninger, og er en veldig flott partner for oss på forskningssiden. Samarbeidet lar oss ta i bruk en del av grunnforskningen, som for eksempel NTNU jobber med. Dessuten bidrar ABB til at løsningene vi utvikler kan implementeres i industrien, sier Valland. Laboratoriet vil også være tilgjengelig for andre industriaktører som søker samme type løsninger.

 

Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Økt fastlandseksport

Bedre for Endur

Ny elferge på Breviksambandet

- Må satse på havvind nå!

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Nyhetsbrev

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Har laget torgboder – flere er interesserte

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

Ny verdens største brønnbåt på vei

Wärtsilä blir ett selskap i Norge

Oljeteknologi avgjørende for nye bærekraftige næringer

Mistet finger i arbeidsulykke

Albert E. Olsen blir TESS

20 ansatte permittert etter ras

Sammen om miljøvennlig pilotprosjekt for lakseoppdrett

Dramatisk brann slukket

Rekordomsetning for Fitjar Mek.

Klart for første seiling

Dårlig vær for redningsarbeidet

APPkontroll på merdemiljøet

Klimaendringer dyrere enn å omstille til lavutslipp

Økt etterspørsel etter mer bærekraftige materialer

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Casestudie: Ammoniak triplex stempel pumpe tetning

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

RS Components får utmerkelse av TDK-Lambdas

Besøk Kaeser Kompressorer under Aqua Nor

RS Components introduserer brukervennlige oscilloskoper fra Tektronix for ...

Lukket Kraftklemme fra Bergsli-Hantek/Destaco

RS Components lanserer strømforsyninger med automatisk tilpassing av strøms...

Norsk Stål på Aqua Nor 2019

Vi stiller ut på Aqua Nor 2019 - Oppdag spennende vakuumløsninger for akvak...

Send til en kollega

0.174