23948sdkhjf

Nytt laboratorium skal bidra til å kutte utslippene i skipsfarten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

SINTEF og ABB har åpnet det første laboratoriet i verden med et komplett system for testing av brenselceller i skipsfarten.

- Laboratoriet er bygd for å teste og tilpasse ny grønn teknologi. Vi som tradisjonsrik skipsfartsnasjon har et ansvar for å ta klimagassproblemet på alvor. Forskningsresultatene som skal produseres her vil utgjøre en forskjell, sier administrerende direktør i SINTEF Ocean Vegar Johansen.

Les også: Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

Laboratoriet er en videreutvikling av et pågående samarbeid SINTEF Ocean og ABB har hatt siden 2014. -Det startet med et laboratorium for hybrid framdriftsmaskineri for skip, som besto av dieselmotorer, batterier, et elektrisk kraftdistribusjonssystem og elektromotorer som kunne simulere propeller og lignende. Siden har vi koblet inn skipssimulatorene SINTEF Ocean har utviklet over mange år. Det har gjort oss i stand til å simulere et helt maskinerisystem for skip. Når det nå bygges et tillegg for brenselceller blir systemet det mest komplette i verden, sier forskningssjef i SINTEF Ocean Anders Valland.

- Det store spørsmålet vi skal finne svar på er hvordan maritim industri og spesielt skipsfart kan klare å redusere sine klimagassutslipp og lokale forurensningsutslipp. Potensialet ved å ta i bruk hydrogenteknologi er at vi kan fjerne de lokale utslippene, og så fremt vi produserer hydrogenet på riktig måte er det også mulig å få til null klimagassutslipp, sier Valland.

Dette er en teknologi som ikke er brukt i særlig stor grad på skip hittil, så det er et stort behov for å øke kunnskapen. -Man er i ferd med å bygge skip som skal ha brenselceller om bord. Vi skal hjelpe de å bygge på en optimal måte, se på den mest fornuftige bruken og hvilken brenselcelleteknologi som egner seg best, sier Valland.

Første forskningsprosjekt i laboratoriet blir et samarbeid med Fiskerstrand. Her skal man se på hvordan man kan ombygge en eksisterende ferge til drift med batterier og hydrogenbaserte brenselceller. I neste omgang skal laboratoriet teste cruiseskip. -Når vi skal være med å utvikle framtidens skip er det viktig at vi kan serve alle skipstyper. Her har vi muligheten til å gjøre eksperimentelle forsøk på oppsett som ligner de vi har om bord, sier Valland.

Les også: Norske løsninger for industrigiganter

- Dette er neste steg for å klare å kutte utslipp i skipsfarten, sier produktsjef for energilagring og brenselceller hos ABB Jostein Bogen. Han forteller at det er viktig for ABB med samarbeide som dette for å kunne ta nytte av viktig forskning ut i industrien.

- Allerede i dag finnes det båter som går på batteri. Noen går såpass korte strekninger at de kan lade ved hver endestasjon mens for større fartøy som skal reise lengre strekninger, og derfor ikke kan lade, kan kombinasjonen brenselceller og batteri være en måte å oppnå nullutslippsløsninger, sier Bogen.

- Samarbeidet med ABB er viktig fordi vi får en av de mest fremoverlente industriaktørene i verden på maritim side. De er veldig opptatt av å teste nye løsninger, og er en veldig flott partner for oss på forskningssiden. Samarbeidet lar oss ta i bruk en del av grunnforskningen, som for eksempel NTNU jobber med. Dessuten bidrar ABB til at løsningene vi utvikler kan implementeres i industrien, sier Valland. Laboratoriet vil også være tilgjengelig for andre industriaktører som søker samme type løsninger.

 

Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nytt pumpesystem for oppdrettere

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

Historisk industri-fasade til besvær

Næringslivsledere med fokus på klima

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

Nyhetsbrev

Skipsnavn til besvær

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Aker Solutions med storkontrakt

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Fikk besøk av fiskeriministeren

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Send til en kollega

0.147