23948sdkhjf

En grønnere stålproduksjon?

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Stålindustrien står for omtrent 7 prosent av verdens totale CO2-utslipp, ifølge OECD og IEA.  Produksjon av stål er veldig energikrevende, og hovedutfordringen for bransjen er å få utslipp fra produksjonen ned.

Les også: Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Dette skriver Norsk Stål i en artikkel på deres hjemmeside. Norsk Stål har sett nærmere på hvilke miljøutfordringer stålbransjen står ovenfor i forhold til Paris-avtalen og bærekraft. Vi bringer her artikkelen i sin helhet:

I en artikkel fra OECD står det at stål er en viktig brikke for fremtidens klimaendringer. Globalt må karbonutslippene minimeres. Stålet vil spille en nøkkelrolle i disse endringene gjennom å redusere behovet for energi og å være et bærekraftig materialvalg.

I dag benyttes det hovedsakelig to metoder for å produsere stål. Enten fra masovn og oksygenkonverter («blast furnace»/»BF» og «basic oxygen furnace»/»BOF») eller elektrisk lysbueovn («electric arc furnace»/»EAF»). Den vesentlige forskjellen på disse prosessene er at masovn og oksygenkonverteren benytter malm, kalk og kull (og litt skrap), mens elektrisk lysbueovn baserer seg i hovedsak på skrap og elektrisitet.

Den malmbaserte metoden står for omtrent 70 prosent av verdensproduksjonen. De resterende 30 prosentene kommer fra skrapbasert produksjon, viser tall fra Wolrd Steel Association (WSA). Man ser at verdens behov for stål har økt enormt de siste 50 årene. Dette ser ikke ut til å stoppe opp. Årsaken til det økte behovet for stål kan i størst grad knyttes til den globale befolkningsveksten, som krever et større behov for infrastruktur, mobilitet, økt produksjon og mer internasjonal handel, ifølge POSCO.

Les også: Svekket tro på det grønne skiftet

Stål er et produkt som inngår i et kretsløp, og er derfor en viktig del av den sirkulære økonomien. Et viktig steg i kretsløpet er at skrapstålet kan gjenvinnes i elektriske lysbueovner. Etter at stålet er smeltet kan det fremstå i en helt ny form og med nytt formål.

Utviklingen viser at stålverkene i økende grad bruker den skrapbaserte metoden for fremstilling av stål. Behovet for stål produsert fra malm kan man derfor forvente vil minske i fremtiden. Hvor lang tid før skrapbasert produksjon dominerer, og kretsløpet er selvforsørgende, er uviss. En viktig faktor for å lykkes med denne omleggingen er tilgang på nok skrapstål.

Det viktigste grunnstoffet i stål, er jern (Fe). I legerte varianter, som eksempelvis rustfritt stål, må man også i større grad benytte andre grunnstoffer, som nikkel (Ni) og molybden (Mo). I jordskorpen er jern verdens fjerde vanligste grunnstoff (kilde: SNL). Jernmalmreservene er store nok til å kunne fortsette produksjonen i uoverskuelig fremtid, ifølge Statista.

Stål er fullstendig resirkulerbart, og er verdens mest resirkulerte produkt (BIR) og (EPA). En avgjørende grunn til dette er et velfungerende internasjonalt marked for handel av skrapstål. Den viktigste faktoren er de skrapbaserte stålverkene, som benytter seg av store mengder. Hele dette kretsløpet har insentiver utover det økonomiske aspektet, og dette bidrar til at stålindustrien er bærekraftig.

Les også: «Råvarekostnadene øker»

Produksjon av stål gir avfall som slagg, kjemikalier, oljer, metaller, støv og avgasser. Dette ble tidligere bare dumpet. I dag blir alle biproduktene fra stålproduksjonen stort sett 100 % utnyttet. For eksempel blir slagg brukt i veibygging, fra støvet blir verdifulle metaller utskilt og kan brukes eksempelvis i mobiltelefoner. Avgassene benyttes i dag produksjon av strøm. Faktisk står strømproduksjonen fra avgassene i Europa alene for nok strøm til 15 millioner mennesker hvert år, viser tall fra Eurofer.

I all hovedsak er karbondioksid stålindustriens bidrag til drivhusgassene. Det fremtidige kretsløpet, som består av mer skrapbasert produksjon, vil få betydelig innvirkning på den totale energibruken. En elektrisk lysbueovn i dag bruker i gjennomsnitt 60 prosent mindre energi og har 70 prosent mindre utslipp av karbondioksid enn malmbasert produksjon, skriver OECD.

For å produsere ett tonn stål på 60-tallet trengte man i gjennomsnitt 50 GJ, i dag har dette tallet blitt redusert til 20 GJ (kilde: WSA). Dette er en betydelig reduksjon som kommer som følge av kontinuerlig nytenkning på hvordan utslippene kan reduseres. Arbeidet med å redusere energien som kreves har ikke stoppet opp, men snarere fått en større betydning og satsning fra alle store stålverk. Det foreligger mange ambisiøse prosjekter for fremtiden for å kunne produsere stål helt uten å slippe ut drivhusgasser, for eksempel ved bruk av hydrogen.

Sammenlignet med andre alternativer kommer stål godt ut. Stål har en rekke egenskaper som vanskelig lar seg erstatte av alternativer. I en analyse fra BCG og Steel Instiute VDEh, så man på bruk av stål mot andre alternativer, og hvilken betydning det ville hatt. Analysen viste at stål ikke bare var bedre enn alternativene, men at stålet i mange tilfeller var den eneste hensiktsmessige løsningen. Ved å bruke stål kunne man spare utslipp med mer enn det totale utslippet som kom fra stålproduksjonen i utgangspunktet. Vektreduksjon av kjøretøy pekte seg spesielt ut som den største positive effekten på utslippene.

Les også: Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Stål er fortsatt verdens viktigste byggemateriale. Verden har i uoverskuelig fremtid nok av jernmalm. Stål er lett å resirkulere, og kan nærmest gjenbrukes i det uendelige. Stålproduksjon har vært, og er fortsatt, en meget stor årsak til CO2-utslippene i verden. Når man vurderer stål må man ikke bare se på utslippene fra produksjon, men også ta i betraktning hele livssyklusen til stålet.

Skal man nå klimamålene i tide er fremtidens samfunn i stor grad avhengig av stål, som både et bærekraftig produkt og som minsket utslippskilde. Stålindustrien har en vei å gå for å oppnå de globale målene. Heldigvis har bransjen lenge jobbet målrettet og er villige til å ta de nødvendige grep, nå med større engasjement og ambisjon.

(Kilde: Norsk Stål)

Kilde: Norsk Stål
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Vellykket møte mellom industri og universitet

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Nyhetsbrev

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

7000 Ford-ansatte må gå

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Eierskifte i Norled

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Send til en kollega

0.175