23948sdkhjf

Inspiserer skipsutstyr med avansert ultralyd

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Effektiv testmetode sikrer kvaliteten på framdrifts- og styresystemer hos Rolls-Royce. Kiwa har fulgt bedriften de siste fem årene.

Vi er på Rolls-Royce sitt anlegg i Ulsteinvik, der NDT-inspektør Stig Føske fra Kiwa er i ferd med å se etter overflatesprekker i kronhjul og pinjongdrev, deler av framdrift- og styresystemet til forsyningsskip. Testingen skjer ved hjelp av Phased Array, en avansert ultralydmetode med stor presisjon.

Les også: Havila Shipping velger Rolls-Royce-system

Rolls-Royce er verdensledende på maritime framdriftssystemer. Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik produserer i hovedsak framdriftsanlegg og tunnel-trustere til forsyningsskip. Virksomheten har rundt 450 ansatte fordelt på nyproduksjon og service, hvorav 200 jobber i serviceavdelingen.

- Vi har hatt et samarbeid med Kiwa i fire – fem år nå, forteller Kåre Longva, Workshop Manager ved Rolls-Royce.

- Hvilken type oppdrag utfører Kiwa for dere?

- Det er som oftest store framdriftstrustere vi har behov for å få testet. Etter 10 år i drift skal disse inn til overhaling, og i den forbindelse er det i flere tilfeller klassekrav om ultralydtest av hjulene. Her gjør Kiwa en god jobb for oss.

Les også: Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Longva erkjenner at det har blitt en del forespørsler på kort varsel:

- Vi opererer i et miljø der ting skjer fort, og når kundene våre har problemer må vi stille opp. Vi opplever at Kiwa har vilje og evne til å komme raskt når vi trenger hjelp, og det er vi godt fornøyd med, sier Longva.

- Det er en svært viktig jobb Kiwa utfører, siden vi er avhengig av denne testen for å få klassegodkjennelse. For våre kunder er det en stor kostnad å få overhalt en truster. Hvis vi hadde satt inn et hjul uten å teste og det skulle oppstå en skade fjorten dager etter, ville det ha vært en katastrofe for kunden. Med ultralydtesting kan vi oppdage sprekkdannelser og unngå slike situasjoner, forklarer Longva.

Bjørnar Meland, leder for Kiwas NDT-avdeling, trekker fram Phased Array som en metode med mange fordeler.

Les også: Trailer med 27 tonn stål stanset med ødelagte dekk

- Phased Array kan brukes til å teste alt fra små rør til massive turbiner og fartøy, fremhever han.

AVANSERT: Phased Array er en avansert ultralydteknikk som brukes til å teste alt fra buttsveiser til komplekse geometrier. FOTO: KIWA

- Kan du kort forklare hvordan metoden fungerer?

- En Phased Array Probe er delt opp i flere små elementer. Hvert element sender og mottar signaler, sier Meland og fortsetter:

Les også: Rolls-Royce-oppkjøp godkjent av EU

- Ved å variere tiden for de pulserende elementene kan lydpulsens retning og fokus styres. Fordi man kombinerer ulike vinkler i en enkel skanning spares både tid og kostnader, samtidig som det øker sannsynligheten for å oppdage feil på utstyr eller anlegg.

Meland forteller at Kiwa er en av få aktører i Norge som tilbyr testing med Phased Array.

- Vi har gode resultater med denne metoden. Den er både effektiv og svært nøyaktig, og all deteksjon og dimensjonering som i dag gjøres med konvensjonelle ultralydteknikker kan med fordel utføres med Phased Array, avslutter Bjørnar Meland.

Kilde: Pressemelding fra Kiwa
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Nytt gassrør fra det norske gasstransportsystemet til Europa

Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Nyhetsbrev

Positive signaler fra leverandørindustrien

Har laget «uknuselig stålgitar»

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

GMC skal bygge om Mongstad

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

God påske fra oss i Metal Supply!

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.152