23948sdkhjf

Uavklart skjebne for havarert dokk

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Den store dokken, som sank ved CCB på Ågotnes ved Bergen i november i fjor, ligger fortsatt på havets bunn. Det er uavklart hva som vil skje med den, men det blir svært dyrt å få hevet og hugget den. Det skriver Skipsrevyen.no

Les også: Frydenbø og CCB inngår strategisk samarbeid

- Vi har ikke et oljefond i ryggen, og vi skal løfte noe som er to og en halv gang så tungt som en viss fregatt, sier Kurt Rune Andreassen, administrerende direktør ved CCB på Ågotnes til Skipsrevyen.

Nettstedet skriver at CCB har foretatt flere utredninger om hva som kan gjøres med den store dokken, som gikk rett til bunns da prestisjeskipet «Norwegian Gannet» var på vei inn i den.

Ifølge Skipsrevyen har CCB engasjert NIVA i saken, og de skal ikke være langt unna med en rapport. På nåværende tidspunkt synes det mest aktuelt å heve dokken stykkevis.

Dokken ligger på 60 meters dyp, og det vil uansett bli svært dyrt å få den opp. Et første anslag som er lagt på bordet antyder en pris på 200 millioner kroner. Dette krever godvær i flere uker, så det er lite realistisk. Dokken veier om lag 10.000 tonn

Det var sprekker i tankene som var årsaken til at den sank, til tross for at den like før havariet hadde blitt rehabilitert for 15 millioner kroner.

 

Mer om: CCB | Dokk sank
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ny kontrakt for Salthammer

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Positive signaler fra leverandørindustrien

GMC skal bygge om Mongstad

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Nyhetsbrev

Har laget «uknuselig stålgitar»

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.203