23948sdkhjf

Vil ha hydrogenbåt

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Fylkestinget i Finnmark ga torsdag sin enstemmige tilslutning til at man skal gå videre med prosjektet for å utvikle en hydrogendreven hurtigbåt som skal trafikkere mellom Kirkenes og Vadsø.

Det finnes i dag ikke noen hurtigbåt som går på hydrogen. Finnmark fylkeskommune deltar i et internasjonalt konsortium som søker om utviklingsmidler fra EU-prosjektet Horizon 2020 for å utvikle denne teknologien.

Et enstemmig fylkesting ga torsdag sin tilslutning til at man kan fortsette denne prosessen. 

Vedtaket er i tråd med fylkesrådmannens innstiling, med en liten tilføyelse om at man gjerne ser at prosjektet blir billigere.

I vedtaket fra fylkestinget heter det blant annet at «Fylkestinget er positive til videreføring av forprosjektet «Hydrogendrevet hurtigbåt i Varanger». En hydrogendrevet hurtigbåt i Finnmark kan gi positive samfunnsgevinster, både for klima, sted- og næringsutvikling i regionen.»

Visere ber Fylkestinget om at fylkesrådmannen utreder oppstart av inntil to års prøvedrift for et hurtigbåtsamband mellom Vadsø – Bugøynes – Kirkenes med en hydrogendrevet hurtigbåt. Tentativ oppstart er 2023. I utredninga må det framkomme hvilke støtteordninger fylkeskommunen er berettiget til å søke til formålet, samt mulighet til å redusere kostnadene i prosjektet vesentlig.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk kontrakter verd 75 mill

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Oljetjenesteleverandør konkurs

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.169