23948sdkhjf

Måtte ta lønnskutt for å beholde Martin Linge-jobb

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Lønnskutt blant de ansatte på Rosenberg-verftet i Stavanger bidro til at verftet kunne beholde jobben med Martin Linge.

Det skriver Stavanger Aftenblad (Aftenbladet) torsdag. Ifølge klubblederen ved verftet var et lønnskutt et felles tiltak som klubben måtte gå med på for å beholde jobbene til de ansatte. Klubblederen forteller til avisa at ordrebøkene var tomme, og at flere 100 ansatte kunne miste jobbene sine. Akkurat da var det svært viktig at Rosenberg-verftet fikk kontrakten på Sverdrup-broene.

Les også: Revisjonscontainere til Equinor

-Hadde vi ikke fått den jobben, tror jeg det ville vært svært få igjen ved verkstedet her. For oss som klubb, var det viktigste å redde arbeidsplassene, sier klubbleder Roy Inge Nilsen til Aftenbladet. Han karakteriserer situasjonen som «et være eller ikke-være».

Avisa skriver at de kjenner til at klubben ved verftet bidro med et beløp på ca 1800 kroner måneden til en gave for omstillingen av bedriften. I tidsrommet lønnskuttet varte, vil det ifølge avisa komme opp i 10 millioner kroner totalt sett.

Klubbleder Roy Inge Nilsen sier at medlemmene av Fellesforbundets klubb på Rosenberg ble enige om å gi en gave som et bidrag til bedriftens omstilling. Nilsen har ikke bekreftet hvor mye som er gitt til medlemmene i perioden med lønnskutt, men sier at det er avkastningen fra klubbens fond som er benyttet til å gi økonomisk støtte og iverksette andre velferdsordninger.

Aftenbladet erfarer imidlertid at klubben har bidratt med et beløp som tilsvarer om lag 9 kroner timen for sine medlemmer, noe som betyr rundt 1800 kroner måneden. I perioden lønnskuttet varte tilsvarer dette nesten 20.000 kroner i året og vel 50.000 kroner per medlem i perioden.

Les også: Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stavanger Aftenblad har forelagt direktøren ved verftet opplysningene de har fått. Jan T. Narvestad bekrefter at Rosenberg var i en svært vanskelig situasjon.

– Vi var i en helt ekstraordinær situasjon, den tøffeste og verste som vi har vært i. Årsaken til lønnskuttet var at vi skulle gjøre det vi kunne for å vinne jobber i markedet. Dette var ikke bare med tanke på Sverdrup-jobben, men også andre jobber. Sverdrup var en jobb vi måtte vinne, og summen av det vi gjorde var bra nok til at vi vant, sier Jan T. Narvestad, direktør i Rosenberg WorleyParsons til avisa. Han legger til at kontrakten om Sverdrup-broene var avgjørende for verftet.

Rosenberg-verftet fryktet også å miste kontrakten for Martin Linge med Total/Technip. Total/Technip krevde nemlig at ratene for arbeidet med Martin Linge skulle være lavere, etter at fallende oljepriser ble en realitet utover 2014 og 2015.  Resultatet ble da at lønnskuttene reddet oppdraget videre for Rosenberg.

På spørsmål fra Atftenbladet om Equinor også har krevd samme rammer og rater som de to franske selskapene, svarer Rosenberg-direktøren ganske kontant:

– Nei, de er profesjonelle og kommer ikke med slike krav. De har en jobb som de vil få gjort, så er det vår oppgave å finne ut hvordan prisene i markedet er og hva som skal til for å vinne jobben.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

British Steel slås konkurs

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.158