23948sdkhjf

Måtte ta lønnskutt for å beholde Martin Linge-jobb

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Lønnskutt blant de ansatte på Rosenberg-verftet i Stavanger bidro til at verftet kunne beholde jobben med Martin Linge.

Det skriver Stavanger Aftenblad (Aftenbladet) torsdag. Ifølge klubblederen ved verftet var et lønnskutt et felles tiltak som klubben måtte gå med på for å beholde jobbene til de ansatte. Klubblederen forteller til avisa at ordrebøkene var tomme, og at flere 100 ansatte kunne miste jobbene sine. Akkurat da var det svært viktig at Rosenberg-verftet fikk kontrakten på Sverdrup-broene.

Les også: Patentstrid endte med forlik

-Hadde vi ikke fått den jobben, tror jeg det ville vært svært få igjen ved verkstedet her. For oss som klubb, var det viktigste å redde arbeidsplassene, sier klubbleder Roy Inge Nilsen til Aftenbladet. Han karakteriserer situasjonen som «et være eller ikke-være».

Avisa skriver at de kjenner til at klubben ved verftet bidro med et beløp på ca 1800 kroner måneden til en gave for omstillingen av bedriften. I tidsrommet lønnskuttet varte, vil det ifølge avisa komme opp i 10 millioner kroner totalt sett.

Klubbleder Roy Inge Nilsen sier at medlemmene av Fellesforbundets klubb på Rosenberg ble enige om å gi en gave som et bidrag til bedriftens omstilling. Nilsen har ikke bekreftet hvor mye som er gitt til medlemmene i perioden med lønnskutt, men sier at det er avkastningen fra klubbens fond som er benyttet til å gi økonomisk støtte og iverksette andre velferdsordninger.

Aftenbladet erfarer imidlertid at klubben har bidratt med et beløp som tilsvarer om lag 9 kroner timen for sine medlemmer, noe som betyr rundt 1800 kroner måneden. I perioden lønnskuttet varte tilsvarer dette nesten 20.000 kroner i året og vel 50.000 kroner per medlem i perioden.

Les også: VIDEO: Setter ny plattform-standard for ferdigstillelse

Stavanger Aftenblad har forelagt direktøren ved verftet opplysningene de har fått. Jan T. Narvestad bekrefter at Rosenberg var i en svært vanskelig situasjon.

– Vi var i en helt ekstraordinær situasjon, den tøffeste og verste som vi har vært i. Årsaken til lønnskuttet var at vi skulle gjøre det vi kunne for å vinne jobber i markedet. Dette var ikke bare med tanke på Sverdrup-jobben, men også andre jobber. Sverdrup var en jobb vi måtte vinne, og summen av det vi gjorde var bra nok til at vi vant, sier Jan T. Narvestad, direktør i Rosenberg WorleyParsons til avisa. Han legger til at kontrakten om Sverdrup-broene var avgjørende for verftet.

Rosenberg-verftet fryktet også å miste kontrakten for Martin Linge med Total/Technip. Total/Technip krevde nemlig at ratene for arbeidet med Martin Linge skulle være lavere, etter at fallende oljepriser ble en realitet utover 2014 og 2015.  Resultatet ble da at lønnskuttene reddet oppdraget videre for Rosenberg.

På spørsmål fra Atftenbladet om Equinor også har krevd samme rammer og rater som de to franske selskapene, svarer Rosenberg-direktøren ganske kontant:

– Nei, de er profesjonelle og kommer ikke med slike krav. De har en jobb som de vil få gjort, så er det vår oppgave å finne ut hvordan prisene i markedet er og hva som skal til for å vinne jobben.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk kontrakter verd 75 mill

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Oljetjenesteleverandør konkurs

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.161