23948sdkhjf

Oppdager nye skader på fregatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Ettersom Forsvaret får mer oversikt over skadene på KNM «Helge Ingstad» etter at fartøyet ble hevet, går det opp for dem hvor store skader fregatten har fått.

Blant annet er det oppdaget skade på stabilisator på fregatten, i tillegg til et ror – grunnet at fregatten har ligget på bunnen av Hjeltefjorden i mer enn to måneder etter kollisjonen.

Les også: Skipsnavn til besvær

Ifølge NRK er det også oppdaget andre skader som man ikke kjente til før fregatten ble hevet. Det er uvisst om det er vridninger i skroget. Om så er tilfellet vil det ha betydning for om fartøyet i det hele tatt kan repareres. Forsvaret har sagt at KNM «Helge Ingstad» skulle være på vannet igjen om lag fem uker etter hevingen var ferdig. Det er fortsatt målet, uansett om skipet kan repareres eller ikke. Det er mye som tyder på at det først er nå fregatten er på vannet igjen man kan se de endelige skadene og om det i hele tatt er mulig å få KNM «Helge Ingstad» i drift igjen.

Sjøforsvarssjef Nils Andreas Stensønes var også om bord i fregatten tirsdag – sammen med forsvarsminister Frank Bakke-Jensen. Han er også overrasket over de store skadene som er om bord, og han sier nå til Teknisk Ukeblad (TU) at han ikke legger prestisje i få fregatten i drift igjen. Blant annet er veldig mye av elektronikken ødelagt og mange store fysiske skader i tillegg til den store flengen på utsiden av skipet.

PÅ LEKTER: KNM "Helge Ingstad" på lekteren ved Haakonsvern. FOTO: FORSVARET

– Det er en ren kostnad og nytte-vurdering. Alt annet ville vært meningsløst. Vi skal sørge for en best mulig forsvarsevne innenfor det budsjettet vi har, og da må vi ta en pragmatisk vurdering, sier Stensønes til TU.

Ifølge NRK har Forsvarsmateriell et håp om å være ferdig med fregattens tilstandsvurdering før sommeren.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nytt pumpesystem for oppdrettere

Historisk industri-fasade til besvær

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Næringslivsledere med fokus på klima

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

Nyhetsbrev

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Skipsnavn til besvær

Aker Solutions med storkontrakt

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Fikk besøk av fiskeriministeren

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Send til en kollega

0.159