23948sdkhjf

Storskip sjøsatt i Kina

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Sjøsettingsseremonien til «Greg Mortimer», det første polare ekspedisjonscruiseskipet i SunStone Ships’ INFINITY-serie, ble avholdt 12. mars på CMHI-verftet i Kina.

På samme tid ble det også holdt en brennestartseremoni på skip nummer tre i serien.

Les også: Stor bidragsyter til norsk industri

Ifølge Xianpu Hu, administrerende direktør i China Merchants Industry Group, ble byggingen av fartøy nummer 1 igangsatt 16. mars 2018, for mindre enn et år siden. Dette har de klart på grunn av det gode samarbeidet med leverandører og serviceindustrien.

Niels Erik Lund, president for SunStone Ships, sa i sin tale at mer enn 1,8 millioner arbeidstimer har blitt lagt ned i dette skipet.

 - Dette er første gang et ekspedisjonscruiseskip er blitt bygd på et kinesisk verft. Framdriften har vært god og hele tiden ligget som planlagt. Jeg er overbevist om at vi kommer til å få se en trygg og god levering av dette fartøyet senere i år, slik at fartøyet kan starte turene sine til Antarktis denne vintersesongen, sa han.

Ulsteins kontrakt er med CMHI-verftet. Fire faste kontrakter med verftet har til nå blitt signert. Videre ligger det inne seks opsjoner. Alle fartøyene er i SunStones INFINITY-serie av polare ekspedisjonsfartøy. Disse skipene er 104,4 m lange og 18,4 m brede. De har en passasjerkapasitet på 130-200, og en mannskapskapasitet på 85-115, og er bygd etter isstandarden PC6, Cat B.

Kilde: Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk kontrakter verd 75 mill

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Oljetjenesteleverandør konkurs

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.227