23948sdkhjf

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fergen skal i drift på rute med krevende værforhold.

ABB i Norge leverer integrert kraft- og batterilagringsløsning til Islands kyst- og vegvesen. Den nye elfergen vil ta 3600 turer årlig på den værharde strekningen mellom Landeyjahöfn på fastlandet og Vestmannøyene. Turen på 13 km (7 nautiske mil) tar rundt 45 minutter.

Les også: Statnett avdekket grove brudd på arbeidstakeres rettigheter

Den 70 meter lange fergen har plass til 550 passasjerer og 75 biler. Den er designet av norske Polarkonsult og bygges i Polen. Fergen får et batterilager på 3 MWh (megawattimer) og er designet for helelektrisk drift, med lading av batterier i begge havner. Ved spesielt krevende værforhold kan den drives med dieselelektrisk fremdrift for å levere tilstrekkelig kraft.

Den nye fergen støtter Islands bærekraftsmål.

- ABBs løsninger løser designutfordringer som i utgangspunktet var i konflikt: Den er nå optimalisert for renere drift og minimale klimagassutslipp samtidig som det er tilstrekkelig kraft for å navigere i krevende farvann på en sikker måte, forteller Sigurdur Gretarsson, direktør for marinedivisjonen i Islands kyst- og vegvesen.

ABBs likestrøms kraftdistribusjonssystem Onboard DC GridTM gir ekstra god effektivitet ved at batteriene kobles direkte til likestrømsfordelingen. Løsningen reduserer energitap ved lading og bruk av strøm. I tillegg legger systemet til rette for turtallregulering av dieselmotorene dersom de må kjøres. Det fører til redusert drivstofforbruk og derved utslipp.

Les også: ABB åpner nytt senter for å styrke forsyningssikkerheten

Leveransen inkluderer også generatorer, transformatorer, elektriske tavler, energistyringssystem og styringssystem for batterilageret. Fergen kobles til ABB Ability samhandlingssentre, blant annet på Billingstad utenfor Oslo, med fjernoveråking og dataanalyse for fjernsupport, forebyggende vedlikehold osv.

Lading av batteriene gjøres med 2500 kW (kilowatt), som tilsvarer makseffekten av 50 konvensjonelle hurtigladere for elbiler. Gjennomsnittlig ladetid er 30 minutter.

– Valg av ABB-teknologi på en slik tøff rute, hvor vanndybden innimellom er begrenset til 4 ½ meter og bølgehøyden kan nå 3 ½ meter, setter en ny standard for batterier i skip, sier Juha Koskela, leder for ABBs marine- og havnevirksomhet. – I tråd med vår visjon for elektrisk, digital og oppkoblede skip demonstrerer prosjektet hvordan systemintegrasjon – både om bord og mellom skip og eksperter på land – er suksessfaktorer for god drift.

Den nye fergen vil ikke bare redusere miljøavtrykket, men også forbedre regulariteten for ruten. Ved røffe værforhold måtte fergen tidligere ta turen til en alternativ, sikker havn. Det økte seilingstiden fra 45 minutter til nærmere tre timer og forårsaket sjøsyke blant passasjerene. Den nye fergen vil være i stand til å benytte de planlagte havnene i langt større grad.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk kontrakter verd 75 mill

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Oljetjenesteleverandør konkurs

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.215