23948sdkhjf

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fergen skal i drift på rute med krevende værforhold.

ABB i Norge leverer integrert kraft- og batterilagringsløsning til Islands kyst- og vegvesen. Den nye elfergen vil ta 3600 turer årlig på den værharde strekningen mellom Landeyjahöfn på fastlandet og Vestmannøyene. Turen på 13 km (7 nautiske mil) tar rundt 45 minutter.

Les også: ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Den 70 meter lange fergen har plass til 550 passasjerer og 75 biler. Den er designet av norske Polarkonsult og bygges i Polen. Fergen får et batterilager på 3 MWh (megawattimer) og er designet for helelektrisk drift, med lading av batterier i begge havner. Ved spesielt krevende værforhold kan den drives med dieselelektrisk fremdrift for å levere tilstrekkelig kraft.

Den nye fergen støtter Islands bærekraftsmål.

- ABBs løsninger løser designutfordringer som i utgangspunktet var i konflikt: Den er nå optimalisert for renere drift og minimale klimagassutslipp samtidig som det er tilstrekkelig kraft for å navigere i krevende farvann på en sikker måte, forteller Sigurdur Gretarsson, direktør for marinedivisjonen i Islands kyst- og vegvesen.

ABBs likestrøms kraftdistribusjonssystem Onboard DC GridTM gir ekstra god effektivitet ved at batteriene kobles direkte til likestrømsfordelingen. Løsningen reduserer energitap ved lading og bruk av strøm. I tillegg legger systemet til rette for turtallregulering av dieselmotorene dersom de må kjøres. Det fører til redusert drivstofforbruk og derved utslipp.

Les også: ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Leveransen inkluderer også generatorer, transformatorer, elektriske tavler, energistyringssystem og styringssystem for batterilageret. Fergen kobles til ABB Ability samhandlingssentre, blant annet på Billingstad utenfor Oslo, med fjernoveråking og dataanalyse for fjernsupport, forebyggende vedlikehold osv.

Lading av batteriene gjøres med 2500 kW (kilowatt), som tilsvarer makseffekten av 50 konvensjonelle hurtigladere for elbiler. Gjennomsnittlig ladetid er 30 minutter.

– Valg av ABB-teknologi på en slik tøff rute, hvor vanndybden innimellom er begrenset til 4 ½ meter og bølgehøyden kan nå 3 ½ meter, setter en ny standard for batterier i skip, sier Juha Koskela, leder for ABBs marine- og havnevirksomhet. – I tråd med vår visjon for elektrisk, digital og oppkoblede skip demonstrerer prosjektet hvordan systemintegrasjon – både om bord og mellom skip og eksperter på land – er suksessfaktorer for god drift.

Den nye fergen vil ikke bare redusere miljøavtrykket, men også forbedre regulariteten for ruten. Ved røffe værforhold måtte fergen tidligere ta turen til en alternativ, sikker havn. Det økte seilingstiden fra 45 minutter til nærmere tre timer og forårsaket sjøsyke blant passasjerene. Den nye fergen vil være i stand til å benytte de planlagte havnene i langt større grad.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Rogalandsverksted konkurs

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Vant sikkerhetspris

India svarer på Trumps stål-toll

Nyhetsbrev

Ukens vits: Kollegaen

En brønn - to funn i Norskehavet

Notvaske-firma gikk konk

Mangel på 60.000 arbeidstakere

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Sikret seg enda en kontrakt

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Norsk skip står i brann

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Send til en kollega

0.17