23948sdkhjf

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ACEL har inngått kontrakter med Fiskerstrand Verft AS og Baatbygg AS på 2 +2 (4) Fjord 1- ferjer som skal bygges om til hybrid i løpet av 2019.

Kontraktene omfatter prosjektering, tavlebygging, elektroinstallasjon og test/idriftsettelse og vil gi ACEL sysselsetting frem til november 2019.

Les også: Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

Dette er kontrakter som er utfordrende for ACEL og verftene på grunn av kompleksitet og svært kort utrustningstid. Det er viktig å få fergene tilbake i trafikk til avtalt tid, med den tekniske kvaliteten som forventes av rederiet. Hybrid systemet leveres av Siemens.

Administrerende direktør Klaus Kjerstad forteller at dette er viktige kontrakter av flere grunner:

-Først og fremst er det fire større ombyggingskontrakter med en betydelig mengde av utstyrsleveranse, produksjonstimer, prosjekteringstimer og test og idriftsettelse. Kontraktene er et resultat av en bevisst satsing på elektrifisering av eksisterende fartøy og nybygg, sier Kjerstad, og fortsetter:

-Vi ser på dette som et voksende marked, og har bygget opp vår kompetanse i dette segmentet for å være konkurransedyktig. Vi har hatt flere oppdrag med elektrifisering av flere mindre arbeidsbåter og et nybygg ferge prosjekt ved Fiskerstrand verft, men nå kan vi glede oss over at også større ombyggingsprosjekter går vår vei.

Les også: Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

 

MS STORFJORD: Dette er en av ferjene som Acel nå har fått oppdrag på. FOTO: FJORD 1

Fergene MF Årdal og MF Lærdal skal bygges om ved Fiskerstrand Verft AS på Sula, mens MF Storfjord og MF Julsund skal bygges om ved Baatbygg AS på Raudeberg. Hver ferge tas ut av rute i 15-18 uker. Da skal jobben være utført på en slik måte at fergene er oppe og går fra dag en, uten driftsproblemer for rederiet. Dette krever grundig planlegging og godt samarbeid med verftene og deres samarbeidspartnere.

­Fiskerstrand Verft har vi samarbeidet tett med både på nybygg og ombygginger over mange år, sier Anders Vedlog, avdelingsleder Marine Installasjon. Nå gleder vi oss også til å samarbeide og bli bedre kjent med Baatbygg AS, som er et erfarent verft med et godt rykte i det maritime markedet.

ACEL AS har, som mange andre aktører som jobber i maritim sektor, opplevd tøffe tider de siste fire årene etter at offshore markedet ble redusert. Nå øker oppdragsmengden igjen, og ACEL har god aktivitet både på den landbaserte og den maritime sektoren. Et nytt avdelingskontor i Harstad ble etablert i 2018, og denne begynner nå å få et godt fotfeste i det lokale markedet.

­- Vi gikk inn i 2019 med rekordhøy ordremengde og arbeider nå med å rekruttere flere medarbeidere innenfor flere fagområder. Etterspørselen etter kompetente fagfolk er nå stor, og vi har et attraktivt og spennende fagmiljø i ACEL med høyt fokus på miljøteknologi og andre spennende fagområder. Vi er lokalisert midt i Ålesund sentrum noe som kan ha betydning for mange, avslutter Klaus Kjerstad.

Kilde: Pressemelding fra ACEL
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Havyard oppdaget avvik

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Nyhetsbrev

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Fant ølboks i torskemagen

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Slår sammen datterselskap

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Send til en kollega

0.157