23948sdkhjf

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

- KNM «Helge Ingstad» vil aldri kunne seile igjen. Ordene tilhører tidligere direktør ved Kværner Florø, som var med på å bygge modulene til fregatten.

Den tidligere direktøren, Gustav Johan Nyland, sier til lokalavisa Firda at det er fullt mulig å reparere skadene på skroget på KNM «Helge Ingstad», men han har likevel liten tro på at fregatten vil kunne seile igjen.

Les også: Må kutte 260 jobber

- Til det er skadene på elektronikk og utstyr altfor store etter så lang tid under vann, sier Nyland til Firda. Han var tidligere direktør ved Kværner Florø. Verftet bygde flere av modulene til «KNM «Helge Ingstad» og de fire andre fregattene. Florø-bedriften var underleverandør til hovedentreprenør Navantia.

En annen som uttaler seg om fregattens framtid er Lars Gørvell-Dahll. Han er bransjesjef for Maritim i Norsk Industri, og han sier til Teknisk Ukeblad (TU) at det det er vanskelig å se for seg at fartøyet kan kunne seile igjen. Han har tidligere erfaring som maskinsjef i Sjøforsvaret og også arbeidet som verftsdirektør i Kværner. Han har også vært direktør i Kongsberg Maritime, skriver TU.

En annen ekspert som også tviler på om fartøyet vil kunne seile igjen, er tidligere regionalsjef i DNV GL i Norge og Nord-Europa, Jon Rysst. Han var ansvarlig for den maritime virksomheten i DNV GL. Også han er skeptisk til KNM «Helge Ingstad»s framtid som sjøgående fregatt, ifølge TU.

TU har snakket med flere andre skips- og sjøfartseksperter, og de synes å være enige om at skroget kan repareres, men at det er lite som tyder på at fregatten vil seile igjen etter så lang tid under vann. En professor ved NTNU sier til avisa at det kanskje vil være mer økonomisk å hugge opp båten, og gjenbruke stålet. NTNU-professoren er også usikker på om skroget tåler en eventuell heving. Her får han støtte fra Rysst – tidligere DNV GL.

Les også: Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Flere av de som har levert utstyr til fregatten, følger situasjonen nøye. Rolls Royce, som har levert styremaskiner for roret, opplyser til TU at det er mulig å foreta reparasjoner, men at utstyret må undersøkes først. Også for Kongsberg Gruppen, som har bidratt med mye maritimt utstyr, er det vanskelig å si noe konkret om hva som kan berges av utstyret på nåværende tidspunkt.

Forsvarsmateriell har hele tiden jobbet utifra at KNM «Helge Ingstad» skal kunne seile igjen, men til TU uttaler nå etaten at de materialle skadene på fartøyet er betydelige. «Vårt mål er å berge så mye av materiellet vi kan gjennom konservering og preservering», heter det i en epost til TU.

Ifølge Sjøforsvarets informasjonsside om KNM «Helge Ingstad» er det lite som tyder på at hevingsarbeidet vil bli foretatt denne uka. Til det er være og værprognosene for dårlig til det.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Et vrak til besvær

Revisjonscontainere til Equinor

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

1.176