23948sdkhjf

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

- KNM «Helge Ingstad» vil aldri kunne seile igjen. Ordene tilhører tidligere direktør ved Kværner Florø, som var med på å bygge modulene til fregatten.

Den tidligere direktøren, Gustav Johan Nyland, sier til lokalavisa Firda at det er fullt mulig å reparere skadene på skroget på KNM «Helge Ingstad», men han har likevel liten tro på at fregatten vil kunne seile igjen.

Les også: Norske AIM skal vedlikeholde F-16

- Til det er skadene på elektronikk og utstyr altfor store etter så lang tid under vann, sier Nyland til Firda. Han var tidligere direktør ved Kværner Florø. Verftet bygde flere av modulene til «KNM «Helge Ingstad» og de fire andre fregattene. Florø-bedriften var underleverandør til hovedentreprenør Navantia.

En annen som uttaler seg om fregattens framtid er Lars Gørvell-Dahll. Han er bransjesjef for Maritim i Norsk Industri, og han sier til Teknisk Ukeblad (TU) at det det er vanskelig å se for seg at fartøyet kan kunne seile igjen. Han har tidligere erfaring som maskinsjef i Sjøforsvaret og også arbeidet som verftsdirektør i Kværner. Han har også vært direktør i Kongsberg Maritime, skriver TU.

En annen ekspert som også tviler på om fartøyet vil kunne seile igjen, er tidligere regionalsjef i DNV GL i Norge og Nord-Europa, Jon Rysst. Han var ansvarlig for den maritime virksomheten i DNV GL. Også han er skeptisk til KNM «Helge Ingstad»s framtid som sjøgående fregatt, ifølge TU.

TU har snakket med flere andre skips- og sjøfartseksperter, og de synes å være enige om at skroget kan repareres, men at det er lite som tyder på at fregatten vil seile igjen etter så lang tid under vann. En professor ved NTNU sier til avisa at det kanskje vil være mer økonomisk å hugge opp båten, og gjenbruke stålet. NTNU-professoren er også usikker på om skroget tåler en eventuell heving. Her får han støtte fra Rysst – tidligere DNV GL.

Les også: - Store fregatt-skader

Flere av de som har levert utstyr til fregatten, følger situasjonen nøye. Rolls Royce, som har levert styremaskiner for roret, opplyser til TU at det er mulig å foreta reparasjoner, men at utstyret må undersøkes først. Også for Kongsberg Gruppen, som har bidratt med mye maritimt utstyr, er det vanskelig å si noe konkret om hva som kan berges av utstyret på nåværende tidspunkt.

Forsvarsmateriell har hele tiden jobbet utifra at KNM «Helge Ingstad» skal kunne seile igjen, men til TU uttaler nå etaten at de materialle skadene på fartøyet er betydelige. «Vårt mål er å berge så mye av materiellet vi kan gjennom konservering og preservering», heter det i en epost til TU.

Ifølge Sjøforsvarets informasjonsside om KNM «Helge Ingstad» er det lite som tyder på at hevingsarbeidet vil bli foretatt denne uka. Til det er være og værprognosene for dårlig til det.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk kontrakter verd 75 mill

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Oljetjenesteleverandør konkurs

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.166