23948sdkhjf

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

- KNM «Helge Ingstad» vil aldri kunne seile igjen. Ordene tilhører tidligere direktør ved Kværner Florø, som var med på å bygge modulene til fregatten.

Den tidligere direktøren, Gustav Johan Nyland, sier til lokalavisa Firda at det er fullt mulig å reparere skadene på skroget på KNM «Helge Ingstad», men han har likevel liten tro på at fregatten vil kunne seile igjen.

Les også: Dramatisk for «Northguider»

- Til det er skadene på elektronikk og utstyr altfor store etter så lang tid under vann, sier Nyland til Firda. Han var tidligere direktør ved Kværner Florø. Verftet bygde flere av modulene til «KNM «Helge Ingstad» og de fire andre fregattene. Florø-bedriften var underleverandør til hovedentreprenør Navantia.

En annen som uttaler seg om fregattens framtid er Lars Gørvell-Dahll. Han er bransjesjef for Maritim i Norsk Industri, og han sier til Teknisk Ukeblad (TU) at det det er vanskelig å se for seg at fartøyet kan kunne seile igjen. Han har tidligere erfaring som maskinsjef i Sjøforsvaret og også arbeidet som verftsdirektør i Kværner. Han har også vært direktør i Kongsberg Maritime, skriver TU.

En annen ekspert som også tviler på om fartøyet vil kunne seile igjen, er tidligere regionalsjef i DNV GL i Norge og Nord-Europa, Jon Rysst. Han var ansvarlig for den maritime virksomheten i DNV GL. Også han er skeptisk til KNM «Helge Ingstad»s framtid som sjøgående fregatt, ifølge TU.

TU har snakket med flere andre skips- og sjøfartseksperter, og de synes å være enige om at skroget kan repareres, men at det er lite som tyder på at fregatten vil seile igjen etter så lang tid under vann. En professor ved NTNU sier til avisa at det kanskje vil være mer økonomisk å hugge opp båten, og gjenbruke stålet. NTNU-professoren er også usikker på om skroget tåler en eventuell heving. Her får han støtte fra Rysst – tidligere DNV GL.

Les også: KNM «Helge Ingstad» slepes til Ågotnes

Flere av de som har levert utstyr til fregatten, følger situasjonen nøye. Rolls Royce, som har levert styremaskiner for roret, opplyser til TU at det er mulig å foreta reparasjoner, men at utstyret må undersøkes først. Også for Kongsberg Gruppen, som har bidratt med mye maritimt utstyr, er det vanskelig å si noe konkret om hva som kan berges av utstyret på nåværende tidspunkt.

Forsvarsmateriell har hele tiden jobbet utifra at KNM «Helge Ingstad» skal kunne seile igjen, men til TU uttaler nå etaten at de materialle skadene på fartøyet er betydelige. «Vårt mål er å berge så mye av materiellet vi kan gjennom konservering og preservering», heter det i en epost til TU.

Ifølge Sjøforsvarets informasjonsside om KNM «Helge Ingstad» er det lite som tyder på at hevingsarbeidet vil bli foretatt denne uka. Til det er være og værprognosene for dårlig til det.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Historisk industri-fasade til besvær

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Næringslivsledere med fokus på klima

Nytt pumpesystem for oppdrettere

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

Nyhetsbrev

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Aker Solutions med storkontrakt

Skipsnavn til besvær

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Fikk besøk av fiskeriministeren

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Send til en kollega

0.168