23948sdkhjf

Forsker på selvkjørende skip

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Et tre meter langt «skip» har avgjørende betydning for selvkjørende skip langs norskekysten om noen år.

Det er E24 som skriver dette. Om noen år vil det nemlig bli vanligere å se selvkjørende fartøy langs norskekysten, og da er det for DNV GL viktig at teknologien virker. I utviklingen av selvkjørende skip har de gått i tospann med NTNU og ReVolt-konseptet.

Les også: Henter industri hjem igjen

Det tre meter lange «skipet» har seilt rundt i Trondheimsfjorden en stund og er fulgt av årvåkne NTNU-studenter. «ReVolt» er blitt lagt merke til av mange i skipsindustrien.

– Grunnen til at vi har utviklet ReVolt og satser så tungt på autonomi, er at vi vil lære. Ikke fordi vi har planer om å konkurrere med aktørene i skipsindustrien på dette feltet, sier Tom Arne Pedersen, som er principal researcher i DNV GL til E24.

ANSVARLIG: Tom Arne Pedersen er ansvarlig prosjektet for selvkjørende skip i DNV GL. FOTO: DNV GL

Han sier at hovedmålet med ReVolt er å finne ut om autonome skip er like sikre eller sikrere enn konvensjonelle fartøy, som legger til at det fortsatt vil finnes kapteiner, men at disse vil kanskje gå på jobb i et kontrollrom på land – og ikke om bord i fartøyet.

Les også: Nye droner skal sjekke skip for sprekker og rust

Det DNV GL kaller «modellprosjektet» gir en svært god mulighet til å få demonstrert autonomi, å utforske mulighetene med teknologien, samt å utvikle en testplattform for disse systemene. Det gjør selskapet i tett samarbeid med NTNU.

ReVolt-minibåten finnes i en digital tvilling, og det er denne datamaskinen som sørger for at de tekniske systemene skal fungere. Løsningene her brukes av studentene før de tester de ut på sjøen med den lille minibåten, skriver E24.

Pedersen i DNV GL sier at dette brukes også for å utvikle selskapets egne testverktøy. Utfordringen ligger i regelverket til sjøs og de tekniske løsningene som datamaskinen leverer. Disse må på et vis samkjøres, og her ligger det mye planlegging og samarbeid i framtiden mellom industrien og skipsnæringen, mener han.

Pedersen spår at autonome skip vil kunne bli en del av det han kaller logistikknettverket langs kysten vår i løpet av 10 år. Til e24.no sier han at ikke har noen tro på at all skipstrafikk blir erstattet, men at deler av den kan peke seg ut som alternativ – for eksempel transport av gods nær kysten. Også Pedersen har «Yara Birkeland» i bakholdet når han snakker om autonome skip.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Britisk stålgigant risikerer konkurs

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.176