23948sdkhjf

Forsker på selvkjørende skip

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Et tre meter langt «skip» har avgjørende betydning for selvkjørende skip langs norskekysten om noen år.

Det er E24 som skriver dette. Om noen år vil det nemlig bli vanligere å se selvkjørende fartøy langs norskekysten, og da er det for DNV GL viktig at teknologien virker. I utviklingen av selvkjørende skip har de gått i tospann med NTNU og ReVolt-konseptet.

Les også: Henter industri hjem igjen

Det tre meter lange «skipet» har seilt rundt i Trondheimsfjorden en stund og er fulgt av årvåkne NTNU-studenter. «ReVolt» er blitt lagt merke til av mange i skipsindustrien.

– Grunnen til at vi har utviklet ReVolt og satser så tungt på autonomi, er at vi vil lære. Ikke fordi vi har planer om å konkurrere med aktørene i skipsindustrien på dette feltet, sier Tom Arne Pedersen, som er principal researcher i DNV GL til E24.

ANSVARLIG: Tom Arne Pedersen er ansvarlig prosjektet for selvkjørende skip i DNV GL. FOTO: DNV GL

Han sier at hovedmålet med ReVolt er å finne ut om autonome skip er like sikre eller sikrere enn konvensjonelle fartøy, som legger til at det fortsatt vil finnes kapteiner, men at disse vil kanskje gå på jobb i et kontrollrom på land – og ikke om bord i fartøyet.

Les også: Nye droner skal sjekke skip for sprekker og rust

Det DNV GL kaller «modellprosjektet» gir en svært god mulighet til å få demonstrert autonomi, å utforske mulighetene med teknologien, samt å utvikle en testplattform for disse systemene. Det gjør selskapet i tett samarbeid med NTNU.

ReVolt-minibåten finnes i en digital tvilling, og det er denne datamaskinen som sørger for at de tekniske systemene skal fungere. Løsningene her brukes av studentene før de tester de ut på sjøen med den lille minibåten, skriver E24.

Pedersen i DNV GL sier at dette brukes også for å utvikle selskapets egne testverktøy. Utfordringen ligger i regelverket til sjøs og de tekniske løsningene som datamaskinen leverer. Disse må på et vis samkjøres, og her ligger det mye planlegging og samarbeid i framtiden mellom industrien og skipsnæringen, mener han.

Pedersen spår at autonome skip vil kunne bli en del av det han kaller logistikknettverket langs kysten vår i løpet av 10 år. Til e24.no sier han at ikke har noen tro på at all skipstrafikk blir erstattet, men at deler av den kan peke seg ut som alternativ – for eksempel transport av gods nær kysten. Også Pedersen har «Yara Birkeland» i bakholdet når han snakker om autonome skip.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk kontrakter verd 75 mill

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Oljetjenesteleverandør konkurs

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.176