23948sdkhjf

Norsk Stål går for «Titten» og «Tei»

«Titten» og «Tei» skal gjøre Norsk Stål til en bedre totalleverandør. «Titten» og «Tei» er to digitale medarbeidere som tas i bruk i disse dager.

- Vi har stor tro på å digitalisere arbeidsoppgaver som krever gjentakelse og repetisjon. Ved å satse på digitale medarbeidere er det med på å frigjøre ansattes tid til å gjøre annet og viktigere kjernearbeid som påvirker oss som leverandør, sier Helge Runer hos Norsk Stål. Han er leder for forretningsutvikling, økonomi og IT i bedriften.

Han kan fortelle at de digitale verktøyene er blitt både bedre og enklere, slik at det er lettere for bedrifter som Norsk Stål å kunne se effekten av innføringen av digitale medarbeidere.

- Vi har inngått et samarbeid med en ekstern leverandør (Digital Workforce) på innføringen av digitale medarbeidere. Dette er datamaskiner som gjør oppgaver våre ansatte tidligere gjorde, men som maskinene like gjerne kan gjøre da oppgavene er repetitive og følger en fast struktur, sier Helge.

Han sier at digitale medarbeidere bygger broer mellom ulike systemer, noe som også er med på å «rettferdiggjøre» denne satsingen. Han har liten tro på at digitale medarbeidere fører til oppsigelser. Han sier at digitalisering av arbeidsoppgaver er med på frigjøre tid for de ansatte slik at disse kan utføre oppgaver som har blitt skadelidende som følge av at de tidligere har måttet utføre oppgaver som de digitale medarbeiderne nå kan gjøre.

- Det betyr at de som jobber med salg, nå får mer tid til nettopp å jobbe med salg. Arbeidsoppgavene blir ikke færre, men de får tid til å gjøre andre ting. Mye av de daglige arbeidsoppgavene går med til systemrelatert arbeid i stedet for å ha kontakt med våre kunder osv. Jeg er ganske sikker på at vi med digitaliseringen av arbeidsoppgaver vil framstå med bedre produkter og som en bedre totalleverandør, sier han.

«Titten» og «Tei» skal i første omgang jobbe med ordrer (innleggelse og oppfølging av ordrer) og produksjonsplanlegging, som innebærer optimalisering av produksjonsprosesser.

Helge Runer sier at Norsk Stål og andre bedrifter kan satse på digitale medarbeidere fordi all informasjon i dag i hovedsak er elektronisk og ofte fullstendig regelbasert. I tillegg er de helt applikasjonsfrie.

- Vi tror at digitalisering av arbeidsoppgaver bare er i startfasen. Verktøyene blir stadig bedre og enklere. Utviklingen hos oss for dette må være målbart hele veien, og jeg er ganske sikre på at vi kommer til å investere i flere digitale medarbeidere etter hvert, sier Runer.

Han legger til at teknologien for Norsk Stål er utprøvd, og at det nå gjenstår å se den fulle effekten av denne investeringen. Det eksterne selskapet som har levert systemet, gir to ansatte hos Norsk Stål opplæring.

Helge Runer antar at det først og fremst er bedrifter med et stort antall transaksjoner, hvor det vil være aktuelt å foreta en slik digitalisering.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094