23948sdkhjf

- Skipene må kutte utslipp kraftig

- Internasjonal skipsfart står i front for å kutte utslippene.

Det mener Harald Solberg, som er adm. dir. i Norges Rederiforbund. Han mener at man trenger ambisiøse mål for å redusere klimautslippene, og at internasjonal skipsfart står sentralt i dette arbeidet.

- Det fikk vi til i april i fjor. Da IMO vedtok en felles ambisjon om å redusere utslippene fra internasjonal skipsfart med 50% innen 2050, sammenlignet med 2008-tall,sa han på en konferanse nylig. Det er Skipsrevyen som siterer han.

Han mener at det fram mot 2050 vil være en vekst i etterspørselen etter på et sted mellom 50 og 60 prosent.

- Dermed vil behovet for reduksjon av klimautslippene, per skip, være på rundt 70 prosent innen 2050, sier han, fortsatt ifølge Skipsrevyen. Han legger til at dette er en svært stor utfordring, fordi verden i dag ikke har teknologi for å løse dette. Og det er her mulighetene for norsk næring i maritim sektor ligger, mener han.

- Ingen har en så god maritim klynge som det vi har i Norge. Jeg er derfor sikker på at vi kan gjøre en forskjell, sa han. Men han understreket også at det ikke noen rask løsning på utfordringene.

MÅ KLIMA-KUTTE: Adm. dir. Harald Solberg i Norges Rederiforbund. FOTO: REDERIFORBUNDET

Skal man nå IMO-målene mener Solberg at man må øke energieffektivieten på skipene med 5 prosent årlig fram mot 2050. Design, fart, alternativt drivstoff og energieffektivitet vil dermed stå sentralt.

Han pekte blant annet på elektriske ferjer, der norsk kompetanse bli etterspurt flere andre steder i verden.

- Vi mener at vi som maritim klynge prioritere riktig fremover. Så har vi muligheten til å bruke norskekysten som et slags teknologilaboratorium.  Det er ikke lenge en diskusjon om vi skal kutte CO2-utslippene i internasjonal skipsfart, men hvordan, avslutter Solberg til Skipsrevyen.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094