23948sdkhjf

- Skipene må kutte utslipp kraftig

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

- Internasjonal skipsfart står i front for å kutte utslippene.

Det mener Harald Solberg, som er adm. dir. i Norges Rederiforbund. Han mener at man trenger ambisiøse mål for å redusere klimautslippene, og at internasjonal skipsfart står sentralt i dette arbeidet.

Les også: - Norge mangler havvind-strategi

- Det fikk vi til i april i fjor. Da IMO vedtok en felles ambisjon om å redusere utslippene fra internasjonal skipsfart med 50% innen 2050, sammenlignet med 2008-tall,sa han på en konferanse nylig. Det er Skipsrevyen som siterer han.

Han mener at det fram mot 2050 vil være en vekst i etterspørselen etter på et sted mellom 50 og 60 prosent.

- Dermed vil behovet for reduksjon av klimautslippene, per skip, være på rundt 70 prosent innen 2050, sier han, fortsatt ifølge Skipsrevyen. Han legger til at dette er en svært stor utfordring, fordi verden i dag ikke har teknologi for å løse dette. Og det er her mulighetene for norsk næring i maritim sektor ligger, mener han.

- Ingen har en så god maritim klynge som det vi har i Norge. Jeg er derfor sikker på at vi kan gjøre en forskjell, sa han. Men han understreket også at det ikke noen rask løsning på utfordringene.

Les også: Over 30.000 ventes til Nor-Shipping

MÅ KLIMA-KUTTE: Adm. dir. Harald Solberg i Norges Rederiforbund. FOTO: REDERIFORBUNDET

Skal man nå IMO-målene mener Solberg at man må øke energieffektivieten på skipene med 5 prosent årlig fram mot 2050. Design, fart, alternativt drivstoff og energieffektivitet vil dermed stå sentralt.

Han pekte blant annet på elektriske ferjer, der norsk kompetanse bli etterspurt flere andre steder i verden.

- Vi mener at vi som maritim klynge prioritere riktig fremover. Så har vi muligheten til å bruke norskekysten som et slags teknologilaboratorium.  Det er ikke lenge en diskusjon om vi skal kutte CO2-utslippene i internasjonal skipsfart, men hvordan, avslutter Solberg til Skipsrevyen.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk besøk av fiskeriministeren

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Nyhetsbrev

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Tre Hurtigruteskip blir hybride

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Bedre for Endur

Ny elferge på Breviksambandet

- Må satse på havvind nå!

Økt fastlandseksport

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Har laget torgboder – flere er interesserte

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Ny verdens største brønnbåt på vei

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Send til en kollega

0.159