23948sdkhjf

- Forsto raskt at fregatten ville synke

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Boa, selskapet, som har stått for redningsplanene for KNM «Helge Ingstad», var tidlig på åstedet, men representantene forsto raskt at det var vanskelig å hindre at fregatten ville synke.

Sysla har intervjuet to av de mest sentrale i Boa, selskapet som har en avtale med Forsvaret om redningsoppdrag til sjøs. Boas representanter fikk raskt nyss om kollisjonen i Hjeltefjorden i november i fjor, men forsto like raskt da de ankom åstedet at det ville være vanskelig å redde fregatten fra å synke – slik den da lå i vannet.

Les også: Lekket nær 300.000 liter olje

Siden den gang har Boa, i samarbeid med kranfartøyrederiet Scaldis fra Belgia, DNV GL og Forsvaret jobbet iherdig med å finne en god plan for å heve KNM «Helge Ingstad». Hevingen er blitt utsatt en rekke ganger grunnet uforutsette hendelser og dårlig vær. De har også hele tiden måttet endre planene for hevingen, ifølge Sysla.no.

– Nå er vi i hvert fall helt sikre på at ingen ting kan gå galt med denne løfteriggen, sier Boa-sjef Ole Bjørnevik til nettstedet. Flere permer ligger sentralt på bordet der intervjuet blir foretatt. De er på over 1000 sider og omhandler hevingsarbeidet av fregatten verd mer enn 4 milliarder kroner.

Boa-ansatte omtaler fortsatt prosjektet som en bergingsplan – fordi Forsvaret ikke helt har gitt opp håpet om at KNM «Helge Ingstad» skal kunne seile igjen. Men innerst inne virker det som om de ikke helt tror på dette.

VANSKELIG JOBB: Det har ikke vært noen enkel jobb å få festet de tunge kjettingene under den havarerte fregatten. FOTO: SJØFORSVARET

Les også: Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Boa-sjefen forteller til Sysla.no om de første timene etter ulykken, og troen på at de kunne sikre fartøyet. Men da de ankom åstedet forsto de raskt at dette ikke var mulig. Krigsskipet sto på grunn og det var for trangt og grunt, i tillegg til at fregatten lå skjevt i vannet. Det var nesten umulig å komme til. Denne planen ble dermed forkastet, mens fartøyet fortsatte å ta inn vann og sank ytterligere.

Boa-sjefen forteller til nettstedet at troen på at skipet skulle holde seg flytende av seg selv, ble straks mindre. Det var svært vanskelig å få gjort noe slik situasjonen var.

Sikringsarbeidet startet. Vaiere ble festet i svabergene. Etter noen dager røk disse, og fregatten skled ut på dypere vann. Kritikken mot Forsvaret økte i styrke.

– Det er ingen vaiere i verden som kunne hindret henne i å skli ut fra der hun lå, sier bergingssjefen til Sysla.no, og legger til:

Les også: Døpte Forsvarets nye «superskip»

- Det var det ikke et spørsmål om KNM Helge Ingstad ville synke, men når hun ville synke. Han mener kritikken mot Forsvaret var uberettiget. Det ble gjort det som kunne gjøres.

Så begynte sikringsarbeid med kjettinger, som veier 135 kilo pr meter. Det er med andre ord ikke noe lett å jobbe med disse under vann og som skal festes under fartøyet. Det ble litt enklere å jobbe når kranlekteren «Rambiz» kom på plass. Norske kranfartøy hadde ikke den samme kapasiteten som «Rambiz».

Bergingsmennene er tydelige på at verken en oppdeling av fartøyet eller å bruke en annen kranlekter ville endret tidsaspektet for hevingen av KNM «Helge Ingstad».

Det de nå er mest spente på er hvor fort man klarer å tømme skipet for vann i forbindelse med selve hevingen.

«For å ikke overbelaste skroget og kranfartøyene, må vannet dreneres ut av båten etterhvert som hun løftes, slik at ikke skroget knekker og kranfartøyene overbelastes», skriver Sysla.no.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Norsk leverandør fikk Singapore-ordre

SE VIDEO: Satte ut fisk i nedsenkbar merd

Bedre arbeidsmiljø i leverandørbransjen

Ukas vits: Når politikk blir et eventyr

Fortum og Nordkraft etablerer nytt vindkraftselskap

«Godfisk» skal redde laks fra å dø

Nyhetsbrev

Vant to nye kontrakter

Yara Birkeland vinner prestisjefull miljøpris

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Sjekk dette vindskipet!

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Se alle Bedriftenes egne nyheter

En god merkeprinter har blitt enda bedre

SKF Lincoln-wirerope smøresystem fra Norsecraft Tec AS

KAESER KOMPRESSORER på Nor-Shipping 4.-7. juni 2019

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut®...

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Send til en kollega

0.182