23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

I fjor var det «Future of The Fjords» som stakk av med seieren. Under Nor-Shipping i Oslo 4. juni skal årets fartøy kåres. Du kan stemme på din favoritt nå.

Det er Skipsrevyen som står bak utdelingen av den årlige utmerkelsen «Ship of The Year», og i år deles prisen ut på Nor-Shipping i Oslo 4. juni.

Skipsrevyen skriver at avstemningen er en uhøytidelig meningsmåling. Den endelige avgjørelsen fattes av juryen.

Avstemning skjer på www.skipsrevyen.no

I fjor var det altså «Furure of The Fjords» som vant. I år er følgende kandidater med i sluttspurten:

Kandidat nummer 1:

MS «Color Hybrid»

Den hybride passasjerfergen skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Skroget ble bygget ved Crist Verftet i Polen, før det ble slept til Ulstein Verft for ferdigstillelse.

Verdens største plug-in hybridferge er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.

Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen. Over 70 prosent av leveransene til Color Hybrid kommer fra bedrifter i det maritime clusteret i Norge.

Hovedfakta MS «Color Hybrid»

  • Navn: «Color Hybrid»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer:
  • Motor:  2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Batteripakker: Siemens 4,7 MWh
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 27 meter

Kandidat nummer 2:

MS «Roald Amundsen»

I mai skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Tanken fra rederiet ved valget av design, var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse.

Kandidat nummer 3: 

MS «Ronja Storm»

Verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», fikk vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter.

I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia.

Hovedfakta «Ronja Storm»

  • Navn: «Ronja Storm»
  • Verft: Havyard
  • Byggenummer:
  • Motor: 4x  2,250 ekW
  • Kapasitet ferskvannstanker: 7 450 m3
  • Lengde: 116 meter
  • Bredde:  23 meter
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156