23948sdkhjf

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

I fjor var det «Future of The Fjords» som stakk av med seieren. Under Nor-Shipping i Oslo 4. juni skal årets fartøy kåres. Du kan stemme på din favoritt nå.

Det er Skipsrevyen som står bak utdelingen av den årlige utmerkelsen «Ship of The Year», og i år deles prisen ut på Nor-Shipping i Oslo 4. juni.

Skipsrevyen skriver at avstemningen er en uhøytidelig meningsmåling. Den endelige avgjørelsen fattes av juryen.

Avstemning skjer på www.skipsrevyen.no

I fjor var det altså «Furure of The Fjords» som vant. I år er følgende kandidater med i sluttspurten:

Kandidat nummer 1:

MS «Color Hybrid»

Den hybride passasjerfergen skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Skroget ble bygget ved Crist Verftet i Polen, før det ble slept til Ulstein Verft for ferdigstillelse.

Verdens største plug-in hybridferge er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.

Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen. Over 70 prosent av leveransene til Color Hybrid kommer fra bedrifter i det maritime clusteret i Norge.

Hovedfakta MS «Color Hybrid»

  • Navn: «Color Hybrid»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer:
  • Motor:  2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Batteripakker: Siemens 4,7 MWh
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 27 meter

Kandidat nummer 2:

MS «Roald Amundsen»

I mai skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Tanken fra rederiet ved valget av design, var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse.

Kandidat nummer 3: 

MS «Ronja Storm»

Verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», fikk vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter.

I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia.

Hovedfakta «Ronja Storm»

  • Navn: «Ronja Storm»
  • Verft: Havyard
  • Byggenummer:
  • Motor: 4x  2,250 ekW
  • Kapasitet ferskvannstanker: 7 450 m3
  • Lengde: 116 meter
  • Bredde:  23 meter
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Hever produksjonsnekten i Brasil

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Nyhetsbrev

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Har fått afrikansk kunde

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Sykefraværet går fortsatt ned

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Ny "vind-kontrakt" for IKM

Gigant møter i retten for krenkelse av patent

Ber verft vurdere smitterisiko

Bevilger 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Stål-tilhenger løsnet

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Simrad GC series gyrocompasses and control

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Send til en kollega

0.149