23948sdkhjf

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

I fjor var det «Future of The Fjords» som stakk av med seieren. Under Nor-Shipping i Oslo 4. juni skal årets fartøy kåres. Du kan stemme på din favoritt nå.

Det er Skipsrevyen som står bak utdelingen av den årlige utmerkelsen «Ship of The Year», og i år deles prisen ut på Nor-Shipping i Oslo 4. juni.

Skipsrevyen skriver at avstemningen er en uhøytidelig meningsmåling. Den endelige avgjørelsen fattes av juryen.

Avstemning skjer på www.skipsrevyen.no

I fjor var det altså «Furure of The Fjords» som vant. I år er følgende kandidater med i sluttspurten:

Kandidat nummer 1:

MS «Color Hybrid»

Den hybride passasjerfergen skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Skroget ble bygget ved Crist Verftet i Polen, før det ble slept til Ulstein Verft for ferdigstillelse.

Verdens største plug-in hybridferge er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.

Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen. Over 70 prosent av leveransene til Color Hybrid kommer fra bedrifter i det maritime clusteret i Norge.

Hovedfakta MS «Color Hybrid»

  • Navn: «Color Hybrid»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer:
  • Motor:  2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Batteripakker: Siemens 4,7 MWh
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 27 meter

Kandidat nummer 2:

MS «Roald Amundsen»

I mai skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Tanken fra rederiet ved valget av design, var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse.

Kandidat nummer 3: 

MS «Ronja Storm»

Verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», fikk vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter.

I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia.

Hovedfakta «Ronja Storm»

  • Navn: «Ronja Storm»
  • Verft: Havyard
  • Byggenummer:
  • Motor: 4x  2,250 ekW
  • Kapasitet ferskvannstanker: 7 450 m3
  • Lengde: 116 meter
  • Bredde:  23 meter
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078