23948sdkhjf

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Nye miljøkrav fra EU fører til at industriproduksjonen av biler og motorer i Tyskland faller – i desember i fjor falt produksjonen med 15 prosent.

Det skriver Nettavisen, og referer til Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen, som mener at det er EUs miljøkrav som er mye av årsaken til nedgang i bilproduksjonen.

Tysk bilindustri er en av de viktiste i europeisk økonomi. Bare i Tyskland ble det i 2018 produsert mer enn fem millioner biler. En nedgang i bilproduskjonen kan få store følger for leverandører til tysk bilindustri – de leverer deler og annet utstyr til bilene. Volkswagen, BMW, Audi, Opel, Porsche og Mercedez-Benz er kjente merker som nå har problemer med å få levert biler til forbrukerne, skriver Nettavisen videre.

Nordeas Kjetil Olsen sier at det er spesielt de store diesel-hybridene som rammes hardest av EUs miljøkrav.

- Med batterikapasitet på 50 km ga de tidligere testkravene nær null utslipp på testen 10 km flatt. Den nye testen er 200 km i kupert terreng, det gir større utslipp og dermed høyere avgift på bilene slik at de blir mye dyrere, sier han til Nettavisen. Problemstillinger rundt utslippsrutiner gjør at bilene ikke kommer seg ut av Tyskland, opplyser han.Han legger til at det primært vil være forbrukerne som blir hardest rammet.

– Men jeg tror eksporten vil ta seg kraftig opp igjen, og komme tilbake til normalt når de store bilprodusentene løser floka, sier Olsen til Nettavisen.

Han legger til at det bare er noen nisjeprodukter som går fra norske leverandører til tysk bilindustri. Det betyr at norsk økonomi i svært liten grad blir påvirket.

  

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078