23948sdkhjf

Mindre bilproduksjon i Tyskland

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Nye miljøkrav fra EU fører til at industriproduksjonen av biler og motorer i Tyskland faller – i desember i fjor falt produksjonen med 15 prosent.

Det skriver Nettavisen, og referer til Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen, som mener at det er EUs miljøkrav som er mye av årsaken til nedgang i bilproduksjonen.

Les også: Storstilt omlegging til elbilproduksjon

Tysk bilindustri er en av de viktiste i europeisk økonomi. Bare i Tyskland ble det i 2018 produsert mer enn fem millioner biler. En nedgang i bilproduskjonen kan få store følger for leverandører til tysk bilindustri – de leverer deler og annet utstyr til bilene. Volkswagen, BMW, Audi, Opel, Porsche og Mercedez-Benz er kjente merker som nå har problemer med å få levert biler til forbrukerne, skriver Nettavisen videre.

Nordeas Kjetil Olsen sier at det er spesielt de store diesel-hybridene som rammes hardest av EUs miljøkrav.

- Med batterikapasitet på 50 km ga de tidligere testkravene nær null utslipp på testen 10 km flatt. Den nye testen er 200 km i kupert terreng, det gir større utslipp og dermed høyere avgift på bilene slik at de blir mye dyrere, sier han til Nettavisen. Problemstillinger rundt utslippsrutiner gjør at bilene ikke kommer seg ut av Tyskland, opplyser han.Han legger til at det primært vil være forbrukerne som blir hardest rammet.

– Men jeg tror eksporten vil ta seg kraftig opp igjen, og komme tilbake til normalt når de store bilprodusentene løser floka, sier Olsen til Nettavisen.

Han legger til at det bare er noen nisjeprodukter som går fra norske leverandører til tysk bilindustri. Det betyr at norsk økonomi i svært liten grad blir påvirket.

  

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Hadde skjegg, ble sagt opp

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Hav Line saksøker staten

Minus for Ulstein

Ukas vits: Dystre utsikter

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Nyhetsbrev

Se boligplattform bli fjernet

Overtar Ulstein-fartøy

«Fredsbenk» i aluminium

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

Dansk selskap vil vokse i Norge

Kongsberg-dame å se opp for

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Kortreiste rør til Britannia

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Skal bygge brønnbåt for Sølvtrans.

Forener krefter

Først i verden med høyspent ferjelading

Europeisk stålindustri svært bekymret

Ønsker havvind på Utsira Nord

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttett...

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen ...

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Send til en kollega

0.226