23948sdkhjf

Strategi for å øke bruk og produksjon av hydrogen

Hydrogen kan spille en viktig rolle i overgangen til det norske lavutslippssamfunnet. Dette gjelder særlig for skip og tyngre køyretøy.

Mandag møttes representanter fra hydrogenbransjen, leverandørindustri, forsking, teknologimiljø og ulike organisasjoner i Oslo etter invitasjon fra Olje- og energidepartementet (OED) og Klima- og miljødepartementet (KLD). De to departementene skal lage en strategi for forsking, teknologiutvikling og bruk av hydrogen i løpet av 2019. De har bedt om inspill fra bransjen..

– Økt bruk av hydrogen vil kutte utslipp av klimagassar og gi ny verdiskaping i Norge. Hydrogen kan erstatte diesel og bensin i tungtransport og skipsfart. Hydrogen er også godt eignet i bygg- og anleggsmaskiner og kan være relevant for deler av prosessindustrien, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Flere norske selskap, som Asko, Tine, Bring og Felleskjøpet, har bestilt lastebiler som skal gå på hydrogen. I Oslo har Ruter testet ut hydrogenbusser i flere år, og Norges første hydrogen-elektriske ferje skal settes i drift på Hjelmelandsambandet i Rogaland i 2021.

I tillegg til den nye strategien for hydrogen, har regjeringen fra før flere virkemidler som skal stimulere til mer bruk av hydrogen. Det har blant annet blitt gitt støtte gjennom de statlige ordningene Enova og Pilot-E, utviklingskontrakter og fritak for elavgift. Hydrogenbiler har også de samme fordelene som for elbiler.

- Vi opplever en økende interesse for løsninger for hydrogen i Norge og internasjonalt. Både gassreformering med CO2-fangst og -lagring og elektrolyse vil kunne bli viktigere. Flere norske selskap har god kompetanse på disse områdene. For eksempel undersøker Equinor ulike muligheter for økt bruk av hydrogen fra naturgass på lang sikt i Storbritannia og Nederland, sier olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg.

I arbeidet med hydrogenstrategien til regjeringen har OED og KLD bestilt en rapport frå DNV GL om bruk og produksjon av hydrogen i Norge. Rapporten vil være en del av kunnskapsgrunnlaget for den nye hydrogenstrategien.

 

Kilde: Pressemelding fra Regjeringen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078