23948sdkhjf

Mye «havnetid» for handelsflåten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

DNV GL har beregnet hvor mye av den kommersielle handelsflåten skip ligger til havn eller for anker: Nesten halvparten av tiden.

Dette er funn som presenteres i DNV GLs rapport «Maritime Forecast to 2050». Skipsrevyen har fått tilgang til rapporten, og skriver at skip i den kommersielle handelsflåten gjennomsnittlig ligger stille i havn eller for anker i om lag 45 prosent av operasjonstiden. Og ikke nok med dette: I løpet av denne tiden forbrennes hele 15 prosent av drivstoffet.

Les også: Norsk olje- og gassindustri er sikre på vekst i 2019

Ifølge undersøkelsen er de mindre skipene som ligger mest i havn og for ankring. Disse skipene har også kortere reisedistanser og mindre energibehov.

Magnus Strandmyr Eide hos DNV GL, sier til Skipsrevyen at funnene er svært interessante.

- Tallene overstiger tidligere estimater, og overrasker folk i bransjen når vi viser dem frem, sier sjefskonsulenten som er spesialist på klima og miljø hos DNV GL.

Han sier at for de mindre skipene som oftere ligger i havn, er reisedistansene og mindre energibehov viktere enn tiden i havn på grunn av egnetheten for å bruke elektrisitet eller andre alternativ til diesel.

Les også: Verftene har fullbookede cruise-oppdrag

Han legger til overfor Skipsrevyen at dette er noe DNV GL jobber mye med i andre analyser, både for myndigheter og for næringen.

 Sjefskonsulenten poengterer viktigheten av å se på alternative drivstoffkilder for å nå målene om 50 prosent reduksjon i henhold til IMO. I denne forbindelsen har DNV GL utviklet «The Carbon Robust Ship Consept». Dette er et program der rederiene kan bestemme om skipene dere er «forretningsmessig robuste» om fem, 10 eller 15 år. Dette blir spesielt viktig nå man vet hvilke store endringer skipsfarten står overfor de nærmeste årene.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Hydro-brann raskt slokket

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

Nyhetsbrev

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

God påske fra oss i Metal Supply!

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

Fem myter om coboter

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Glenn fikk drømmejobben offshore

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Send til en kollega

0.16