23948sdkhjf

Mye «havnetid» for handelsflåten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

DNV GL har beregnet hvor mye av den kommersielle handelsflåten skip ligger til havn eller for anker: Nesten halvparten av tiden.

Dette er funn som presenteres i DNV GLs rapport «Maritime Forecast to 2050». Skipsrevyen har fått tilgang til rapporten, og skriver at skip i den kommersielle handelsflåten gjennomsnittlig ligger stille i havn eller for anker i om lag 45 prosent av operasjonstiden. Og ikke nok med dette: I løpet av denne tiden forbrennes hele 15 prosent av drivstoffet.

Les også: Norsk olje- og gassindustri er sikre på vekst i 2019

Ifølge undersøkelsen er de mindre skipene som ligger mest i havn og for ankring. Disse skipene har også kortere reisedistanser og mindre energibehov.

Magnus Strandmyr Eide hos DNV GL, sier til Skipsrevyen at funnene er svært interessante.

- Tallene overstiger tidligere estimater, og overrasker folk i bransjen når vi viser dem frem, sier sjefskonsulenten som er spesialist på klima og miljø hos DNV GL.

Han sier at for de mindre skipene som oftere ligger i havn, er reisedistansene og mindre energibehov viktere enn tiden i havn på grunn av egnetheten for å bruke elektrisitet eller andre alternativ til diesel.

Les også: Verftene har fullbookede cruise-oppdrag

Han legger til overfor Skipsrevyen at dette er noe DNV GL jobber mye med i andre analyser, både for myndigheter og for næringen.

 Sjefskonsulenten poengterer viktigheten av å se på alternative drivstoffkilder for å nå målene om 50 prosent reduksjon i henhold til IMO. I denne forbindelsen har DNV GL utviklet «The Carbon Robust Ship Consept». Dette er et program der rederiene kan bestemme om skipene dere er «forretningsmessig robuste» om fem, 10 eller 15 år. Dette blir spesielt viktig nå man vet hvilke store endringer skipsfarten står overfor de nærmeste årene.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk besøk av fiskeriministeren

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Nyhetsbrev

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Tre Hurtigruteskip blir hybride

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Bedre for Endur

Ny elferge på Breviksambandet

- Må satse på havvind nå!

Økt fastlandseksport

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Har laget torgboder – flere er interesserte

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Ny verdens største brønnbåt på vei

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Send til en kollega

0.149