23948sdkhjf

Wärtsilä + Hagland = sant

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Wärtsilä og Hagland Shipping har inngått en avtale der førstnevnte skal levere en hybrid oppgradering på fartøyet «Hagland Captain».

Dette skriver Wärtsilä i en pressemelding. Prosjektet vil være første i sitt slag noensinne for båter som går i såkalte kystnære farvann.

Les også: TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Installasjonen av Wärtsiläs batteridrevne fremdriftsløsning vil øke «Hagland Captain»s miljøsignatur i betydelig grad ved at utslipp reduseres, drivstofforbruket går ned og støyen blir mindre.

Som en del av leveransen vil fartøyet få mulighet til å benytte landstrøm til lasting/lossing og lading av batteriene. Båten vil også få nytt reduksjonsutstyr med teknologi for både kraft-uttak (PTO) og -inntak (PTI) samt Wärtsilä sitt system for NOx-reduksjon (NOR). Den totale reduksjonen av NOx-utslipp (nitrogenoksid) etter ettermonteringen anslås å være på størrelse med 80-90 prosent, mens de samlede kostnadene på drivstoff forventes å bli redusert med 5-10 prosent. Batterikapasiteten vil gjøre det mulig å seile inn og ut av havnen kun på elektrisk kraft i ca. 30 minutter - noe som effektivt reduserer støy og forurensning i havneområdene, heter det i en pressemelding.

Prosjektet er et resultat av et samarbeid mellom Hagland Shipping og det norske miljø- og spesialavfallsselskapet NOAH AS, der det kreves miljøvennlige fartøyer for leveranse av avfall til Langøya utenfor Holmestrand i Vestfold. Wärtsiläs løsning vil være avgjørende for at «Hagland Captain» skal kunne oppfylle miljøkravene. Miljøorganisasjonen Bellona har gitt verdifull bistand til dette prosjektet.

- Wärtsilä har blitt valgt som partner på grunn av sin betydelige erfaring med å levere miljøvennlige løsninger innen hybridsystemer, sier COO i Hagland Shipping AS, Øivind Wendelbo Aanensen i pressemeldingen.

Les også: Høyere drivstoffeffektivitet med Wärtsilä

- Wärtsiläs fremoverlente og gode support har gjort det mulig for Hagland og NOAH å finne fram til en optimal løsning. Vi tror at vårt felles prosjekt vil få stor innvirkning i markedet, og vil videreføre miljøet innen bærekraftige løsninger i nær-skipsfarten, fortsetter han.

Direktør for salg og salgsstøtte, Paul Kohle, i Asset Management Services, Wärtsilä Marine, sier i pressemeldingen at miljøhensyn blir stadig viktigere for rederier over hele verden.

- Behovet for ny og smart maritim teknologi har vi allerede sett i subsea-næringen i lang tid, og dette prosjektet viser at behovet også finnes innen transport i kystnære farvann. Wärtsilä tilnærmer seg denne utviklingen gjennom sin Smart Marine Ecosystem-tilnærming, som ved bruk av høy digitaliserings- og tilkoblingsnivå gir større effektivitet, økt sikkerhet og mer bærekraftige løsninger, sier Wärtsiläs hybridløsninger er bygget på en fullt integrert hybrid kraftmodul som er den første i sitt slag. Denne kombinerer motorer, et batteribasert energilagringssystem og kraftelektronikk som er optimalisert til å fungere sammen gjennom et nyutviklet energistyringssystem (EMS), sier Kohle avslutsningsvis i pressemeldingen.

 

Kilde: Pressemelding fra Wärtsilä
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ny fiskeforskrift

Kongsberg-bedrift nest beste arbeidsplass

Verdens første hybride hurtigbåt

Gode kvartalstall fra Aker BP

TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Nytt gassrør fra det norske gasstransportsystemet til Europa

Nyhetsbrev

Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Ny kontrakt for Salthammer

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Positive signaler fra leverandørindustrien

GMC skal bygge om Mongstad

Har laget «uknuselig stålgitar»

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Hydro-brann raskt slokket

God påske fra oss i Metal Supply!

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

KS krever ekstra klima-millioner

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.214