23948sdkhjf

Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Rederidirektøren i Hav Line fikk et brev fra Nærings- og fiskeridepartementet dagen før «Norwegian Gannet» skulle døpes.

I brevet sto det at departementet hadde trukket tilbake tillatelsen for det medieomtalte prestisjefartøyet. Adm. dir. Carl-Erik Arnesen i Hav Line sier til Skipsrevyen at han valgte å holde tett om avslaget inntil båten ble døpt dagen etter.

Les også: «Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Arnesen var en av talerne på Haugesundskonferansen nylig, og ifølge Skipsrevyen fortalte han om den lange kampen selskapet har måttet føre mot myndighetene etter dåpen.

På konferansen poengterte han at prosjektet har hatt god støtte fra Mattilsynet og Dyrevernalliansen. Også Nofima støtter ham, og han nevnte at fisken kom raskere ut i markedet og ville holde bedre kvalitet, noe som totalt vil være mer miljøvennlig.

Videre understreket han at en fullastet «Norwegian Gannet» kan ta med fisk tilsvarende 50 vogntog med fisk til utlandet. Også miljøvennlig, mente han ifølge Skipsrevyen.

- Vi kan fisk, eksport og skip, men politikk og lobbyister var nytt for oss, uttalte han.

Les også: Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

«Norwgian Gannet» ble døpt lørdag 17. november i fjor, og hadde da fått store midler fra myndighetene. Da brevet fra departementet kom dagen før dåpen valgte han holde innholdet for seg selv. Dåpen skulle være en festdag der 50 personer hadde fått jobb i selskapet. Han kunngjorde tilbaketrekkingen av tillatelsen mandag 19. november.

En del av kritikken mot «Norwegian Gannet» har vært at den kan skade norske arbeidsplasser. Arnesen kunne fortelle at fartøyet skaper nye norske arbeidsplasser. Norsk teknologi og norske investeringer. Til og med den nye mottaksterminalen i Hirtshals er produsert av norske leverandører, sa han.

- Vi har norske sjøfolk fra hele kysten, de er organisert i maskinistforbundet, sjømannsforbundet og sjøoffiserforbundet. Vi har norske eiere med hovedkontor i Bergen, NOR-registrert båt, hva mer kan vi egentlig levere? Spør Arnesen til Skipsrevyen.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Nyhetsbrev

Sjekk dette vindskipet!

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Revisjonscontainere til Equinor

11 600 tonn død laks i nord

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.167