23948sdkhjf

Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Rederidirektøren i Hav Line fikk et brev fra Nærings- og fiskeridepartementet dagen før «Norwegian Gannet» skulle døpes.

I brevet sto det at departementet hadde trukket tilbake tillatelsen for det medieomtalte prestisjefartøyet. Adm. dir. Carl-Erik Arnesen i Hav Line sier til Skipsrevyen at han valgte å holde tett om avslaget inntil båten ble døpt dagen etter.

Les også: Fraktet mindre fisk – får mindre i støtte

Arnesen var en av talerne på Haugesundskonferansen nylig, og ifølge Skipsrevyen fortalte han om den lange kampen selskapet har måttet føre mot myndighetene etter dåpen.

På konferansen poengterte han at prosjektet har hatt god støtte fra Mattilsynet og Dyrevernalliansen. Også Nofima støtter ham, og han nevnte at fisken kom raskere ut i markedet og ville holde bedre kvalitet, noe som totalt vil være mer miljøvennlig.

Videre understreket han at en fullastet «Norwegian Gannet» kan ta med fisk tilsvarende 50 vogntog med fisk til utlandet. Også miljøvennlig, mente han ifølge Skipsrevyen.

- Vi kan fisk, eksport og skip, men politikk og lobbyister var nytt for oss, uttalte han.

Les også: Investerte 40 millioner etter «ja» – så kom kontrabeskjeden

«Norwgian Gannet» ble døpt lørdag 17. november i fjor, og hadde da fått store midler fra myndighetene. Da brevet fra departementet kom dagen før dåpen valgte han holde innholdet for seg selv. Dåpen skulle være en festdag der 50 personer hadde fått jobb i selskapet. Han kunngjorde tilbaketrekkingen av tillatelsen mandag 19. november.

En del av kritikken mot «Norwegian Gannet» har vært at den kan skade norske arbeidsplasser. Arnesen kunne fortelle at fartøyet skaper nye norske arbeidsplasser. Norsk teknologi og norske investeringer. Til og med den nye mottaksterminalen i Hirtshals er produsert av norske leverandører, sa han.

- Vi har norske sjøfolk fra hele kysten, de er organisert i maskinistforbundet, sjømannsforbundet og sjøoffiserforbundet. Vi har norske eiere med hovedkontor i Bergen, NOR-registrert båt, hva mer kan vi egentlig levere? Spør Arnesen til Skipsrevyen.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge Norges største havn

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Ukas vits: Busstur

Selger fire oljeservice-selskap

Oljelekkasje stanset etter ei uke

Nyhetsbrev

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Brann hos Hydro Sunndal

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

DESS Aqua signerte med TESS

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Send til en kollega

0.196