23948sdkhjf

Olje og gass til Europa sikrer Norges handelsoverskudd

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Handelsoverskuddet med Europa endte på 369 milliarder i 2018, det største siden 2014. Men det er utelukkende på grunn av eksporten av olje og gass.

Norge eksporterte varer til Europa for nesten 840 milliarder kroner i 2018, mens vi importerte fra europeiske land for 470 milliarder kroner. For utenrikshandel med varer ble handelsoverskuddet med verdensdelen vår dermed på 369 milliarder kroner.

Les også: Positive signaler fra leverandørindustrien

Dette er det høyeste nivået vi har sett siden oljeprisen og kronekursen begynte å falle i 2014. Eksporten til europeiske land utgjorde 84,0 prosent av vår samlede eksport i 2018. Den høye andelen kommer i stor grad av at mesteparten av Norges olje- og gasseksport går hit.

Handelsunderskuddet med Asia har vært stort siden 2015 og var i 2018 på 63 milliarder kroner. Blant årsakene er import av kapitalvarer.

Store investeringer på norsk sokkel, som blant annet plattformene Goliat og Aasta Hansteen, bidro til at vi i årene 2015 til 2018 importerte skip, oljeplattformer og konstruksjoner for oljeplattformer fra Sør-Korea for mellom 10 og 39 milliarder kroner årlig.

Høy import fra Kina – av varer som datamaskiner, mobiltelefoner og klær – bidrar også til at Norge har et handelsunderskudd med Asia.

Les også: Metalleksport i tollmurenes tid

Med fallende oljepriser og stadig økende import gikk Norges handel med Nord-Amerika fra overskudd i de foregående årene til underskudd i 2014. USA står for mesteparten av handelen vår med denne verdensdelen, og Norges handelsunderskudd med amerikanerne gikk ikke upåaktet hen da statsminister Erna Solberg møtte president Donald Trump i januar i fjor. Trump uttrykte stor tilfredshet da Solberg presenterte ham med denne statistikken i møtet.

Utenom importen av F-35 fly er en viktig forklaring av handelsunderskuddet fra 2014 at importen av elektriske biler har økt betraktelig. Målt i verdi var USA vår nest største billeverandør i 2018, med en importverdi på 7,2 milliarder kroner. Verdien av bilimporten fra USA er firedoblet siden 2013.

Oljenasjonen Norge importerer også en del råolje. I 2018 var importen fra USA på 6,3 milliarder kroner, noe som er uvanlig høyt. Året før kom det olje for drøyt 600 millioner fra USA, og før det må vi tilbake til slutten av 1990-tallet for å finne import av amerikansk råolje.

Etter Russland er vi EUs viktigste leverandør av olje og gass. Handelsoverskuddet med EU er sterkt knyttet til utviklingen i eksport av råolje og naturgass. I 2018 gikk 96,2 prosent av all olje- og gasseksporten til EU.

Les også: Økt industriomsetning i fjerde kvartal

Landet som mottar mesteparten av norsk olje, og nest mest av naturgassen, er Storbritannia. Dette er forklaringen på at øynasjonen har tronet øverst på listen over Norges handelspartnere, målt ved eksport, i flere tiår. Tyskland har siden 2013 vært det landet som mottar mest naturgass. Landtallene for gasseksport baserer seg på rørledningenes landingspunkt, noe av gassen sendes videre til andre land i Europa.

Ser vi bort fra olje og gass, blir bildet av handelsbalansen mot Europa et ganske annet. Handelen med såkalte fastlandsvarer viser et underskudd på mellom 86 og 146 milliarder kroner de siste ti årene.

I årene fra 2009 til 2018 vokste importverdien fra Europa ganske jevnt. Veksten i eksportverdien for varer utenom olje og gass var ikke like høy, og dermed økte handelsunderskuddet.

OLJE-OVERSKUDD: Det er olje- og gass-eksporten som sikrer Norge et handelsoverskudd, ifølge SSB. ILLUSTRASJONSFOTO: EQUINOR

Les også: Kraftig økte investeringer i olje og gass

I årene 2011 til 2016 var det knapt vekst i eksportverdien, mens importen fortsatte å vokse. Derfor kan vi se en relativt tydelig økning i underskuddet i disse årene. De par siste årene har eksportveksten tatt seg opp igjen, og holdt noenlunde følge med importen, og handelsunderskuddet med Europa har holdt seg rundt 140 milliarder i året.

I årene 2011 til 2016, da eksporten flatet ut, viste eksporten av fisk en stadig vekst, og økte med 25,3 milliarder kroner, nesten 70 prosent, i denne perioden. Eksporten av metaller og mineraloljeprodukter varierte mer, med skiftende priser og etterspørsel internasjonalt. Metalleksporten var på mellom 38 og 49 milliarder kroner, mens eksporten av raffinerte mineraloljeprodukter svingte mellom 13 og 34 milliarder årlig i disse årene. I sum holdt norsk eksport av fastlandsvarer seg på rundt 250-260 milliarder i året. De to siste årene har importen og fastlandseksporten vokst ganske jevnt – og underskuddet på handelsbalansen har flatet ut.

Mellom 2017 og 2018 vokste fastlandseksporten med 10,9 prosent. Den skyldes økte metallpriser, økt fiskevolum og vekst i både pris og volum for mineraloljeprodukter. Veksten i import var også høy fra 2017 til 2018 – 9,2 prosent, blant annet grunnet økning i importverdien av energivarer som råolje og strøm, samt industrimaskiner.

  

Kilde: SSB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Hever produksjonsnekten i Brasil

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Nyhetsbrev

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Har fått afrikansk kunde

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Sykefraværet går fortsatt ned

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Ny "vind-kontrakt" for IKM

Gigant møter i retten for krenkelse av patent

Bevilger 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Ber verft vurdere smitterisiko

Stål-tilhenger løsnet

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Simrad GC series gyrocompasses and control

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Send til en kollega

0.377