23948sdkhjf

Forskere lager spesialbåt for storskala tarehøsting

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

I dag finnes det ikke spesialfartøy for tarehøsting, dermed går høstinga sakte og blir kostbar. Men nå utvikles et spesialfartøy som kan høste over ti ganger så raskt. Det skal bidra til å gjøre industriell taredyrking mulig i stor skala.

Tare kan i prinsippet brukes til fiskefôr, gjødsel og energi, og er også anvendelig til finere, mer høyverdige produkt som helsekost, mat og alginat. I tillegg har vi gode, naturgitte forhold for dyrking av tare i Norge, hvor mye av fokuset så  langt har vært på dyrking av sukkertare.

Les også: Skal kutte fossile utslipp fra silisiumproduksjon

­­-Tare kan være en kjempenyttig ressurs, men har hittil vært relativt lite utnyttet i Norge og Europa. Mye av dette handler om at det ikke finnes teknologi som er utviklet for dyrking i stor skala.  Dette skal vi nå gjøre noe med, sier prosjektleder Brage Mo ved 

Siden 2017 har SINTEF-forskeren ledet innovasjonsprosjektet som har jobbet med konseptutvikling av spesialiserte taredyrkingsfart i samarbeid med en rekke industrielle samarbeidspartnere.

-Med dette blir det mulig å høste tare i industriell skala fra store dyrkingsanlegg som dermed kan bidra til å etablere nye investeringer i mottaks- og bioprosesseringsanlegg for tare på land, sier Mo.

Prosjektet designer fartøyet slik at det kan brukes til hele prosessen, fra taren settes ut på kimplantetau til høsting.

Les også: Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

-I dag er det vanlig å benytte mindre båter som får til å høste kun tre tonn i timen, mens man med det nye taredyrkingsfartøyet har ambisjoner om å kunne høste så mye som 40 tonn i timen, sier Mo.

Rask høsting og stabilisering av taren ombord i fartøyet er viktig for videre prosessering på land i en framtidig produksjonslinje.

Forskerne ser også på hvordan man kan lagre taren tettere slik at det blir plass til mer på mindre volum, blant annet gjennom å «drenere» taren for væske. Det jobbes også med å teste ut metoder for konservering, slik at kvaliteten ikke forriges mer enn nødvendig.

- Kvaliteten på taren degraderes hurtig i luft, så når taren tas ombord i fartøyet er det viktig å håndtere den raskt slik at kvaliteten blir stabilisert.

Les også: SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Vi tester derfor nå forskjellige måter å lagre og konservere taren, eksempelvis ved å tørke eller kjøle ned råvaren på best mulig vis, slik at vi har optimale metoder uansett hvilke sluttprodukt taren er ment å brukes til, sier Mo.

Prosjektet avsluttes i 2019. Da blir det opp til industriaktørene å utvikle de konseptene som passer dem best, samt for en voksende tarenæring å ta de nye løsningene i bruk i sin produksjon.

-Vi har utformet det som et modulbasert skipskonsept, slik at fartøyet skal kunne brukes til andre operasjoner også, for eksempel som servicefartøy til havbruksnæringen, sier Mo.

Fakta om prosjektet:

Les også: Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

SINTEF startet opp innovasjonsprosjektet Taredyrkingsfartøy 2020 i 2017.

Prosjektet har disse industrideltakerne: Møre Maritime, Stranda Prolog, MacGregor, Orkel, Polyform, Abyss og Mustad Autoline

Prosjektet skal ferdigstilles i løpet av 2019.

https://taredyrkingsfartoy2020.no

Kilde: Sintef
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Haaland AS mot gamle høyder

Brennestart for Nexans-fartøy

Etablererte nettverk for leverandører mot cruiseindustrien

TESS åpnet ny sluse ved Europas største prosessanlegg i sitt slag

Aker Solutions fikk kontrakt for havbunnsanlegg

Brunvoll fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nyhetsbrev

Trebygg inn i E.A.Smith

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

200 jobber borte ved fusjon

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

På ståltur til Sverige

Frykter amerikansk biltoll

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Skiftet navn

Ny kontrakt for Sletta Verft

Honda legger ned England-fabrikk

Torghatten-ferjene på vei

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Får Havforskningsinstituttet som partner

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens datain...

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

Send til en kollega

0.163