23948sdkhjf

Storkontrakt til LOS Marine

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rederiet Pesquera Azul Norge AS (PAN) har valgt LOS Marine AS som utførende verksted for ombygging av den tidligere skjell-trålaren ex M/V Kovda (originalt bygd som M/V Leiranger). -Dette vil få store ringvirnkingen for hele Bømlo-regionen, sier daglig leder i LOS Marine.

LOS Marine AS er en bedrift i Los Gruppen AS som driver med skipsvedlikehold på Rubbestadneset. 

Les også: LOS Gruppen vinner hybridleveranse.

-Det er svært gledelig at PAN velger LOS Marine AS til denne jobben, sier en fornøyd daglig leder Olav Hilmar Koløy i LOS Marine AS. Båten skal ferdigstilles innen september 2019 og arbeidet har en kostnadsramme på langt over 100 millioner kroner  – noe som innebærer en betydelig økning av omsetningen ved verftet.

 

Arbeidet på M/V Kovda vil få ringverknader både for Bømlo og regionen

Den daglige lederen i LOS Marine sier at dette oppdraget vil ha stor betydning for LOS Gruppa på flere måter, da en av underleverandørene er LOS Elektro AS.

Les også: Bedrifter går sammen på Rubbestadneset

- Dette oppdraget vil gå inn i historien som det største som blir gjort ved kaianlegget på Rubbestadneset, og det er også den blant den største kontrakten som noen gang er blitt inngått i LOS Gruppa, sier Koløy.

-Vi ønsker å ta på oss større ombygginger av skip. Dette er en ny strategi for oss, og dette er starten på en ny framtid for Rubbestadneset. I tillegg utvikler vi verftet for vedlikehold av elektro/automasjon og roterende maskineri. Det gjør vi for å møte den nye verden med moderne skip som også har batteri og hybride løsninger, fortsetter han.

Pesquera Azul Norge AS ble etablert i 2018 og det ombygde fartøyet skal i hovedsak brukes til linefiske etter tannfisk i Sørishavet. Rederiet er eid av lokale aktører som alle har lang fartstid innen fiskeri, både i Norge og internasjonalt. 

Dette prosjektet er veldig spesielt da fartøyet blir pilot for innovative løsninger designet av gründerbedriften Sago Solutions AS. Dette omfatter en unik hekk med basseng for setting og draging av liner, samt at fartøyet vil ta i bruk konseptet som går under navnet Sago Extreme. Sistnevnte av-angler og sikrer fangsten allerede ved sjøbunnen og skal hindre at man mister fangst til blant annet hval.  

Les også: Rapp Marine etablerer serviceverksted på Rubbestadneset

Oppdraget til LOS Marine AS går ut på å utføre en total ombygging av båten fra skjell-tråler til autolinefiskeri, der alle hovedkomponenter og all innredning skal bytteas ut med nytt utstyr. LOS Marine AS har i dag over 50 ansatte og kontrakten med PAN vil føre til at man må utvide arbeidstokken med flere faglig dyktige medarbeidere – noe man allerede er godt i gang med. Men, man vil ikke komme utenom innleie av arbeidskraft for å klare å gjennomføre når prosjektet starter opp for fullt. På det meste vil prosjektet sysselseta et sted mellom 80 og 100 personer. 

-PAN ser fram til et godt samarbeid med LOS Marine i dette storprosjektet. LOS Gruppen har sikret seg dette oppdraget i sterk konkurranse med andre verft, og for oss er det ekstra kjekt at det er et lokalt verksted som har gitt oss den beste totalløsningen, uttaler rederiet. 

 

 

Kilde: Pressemelding fra LOS Marine
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Satser på Fjord Hybrid

Nyhetsbrev

Metallco-avklaring etter påske?

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.228