23948sdkhjf

Prestisjebåt fikk endelig avslag

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

«Norwegian Gannet» får ikke lov til å frakte laks direkte fra oppdrettsanlegg til utlandet. Det har nå Nærings- og fiskeridepartementet slått endelig fast.

«Norwegian Gannet» er en slaktebåt det har gått mye prestisje i. Den er en av de mest moderne fiskebåtene i Norge, med mulighet for å håndtere fisk fra oppdrettsanlegg om bord i fartøyet. I Hirthals i Danmark er det bygget en egen mottaksterminal for fartøyet. Nå må trolig alle planene for prestisjefartøyet skrinlegges.

Les også: Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Ifølge NRK kom departementet med et endelig avslag på dispensasjonssøknaden fra rederiet Hav Line sist fredag. Det betyr at båten må legges til kai.

Fordelen ved «Norwegian Gannet» var at fartøyet kunne plukke opp fisk direkte fra oppdrettsanlegg langs norskekysten, bearbeide fisken om bord, og så seile direkte til Hirtshals med fisken – uten at den hadde vært innom landanlegg i Norge. Det er dette Nærings- og Fiskeridepartementet har regaert på. Myndighetene mener at fiskens kvalitet sikres best gjennom å gå via et norsk fiskeanlegg før den fraktes utenlands.

I tillegg til å være den første i sitt slag, er «Norwegian Gannet» hyllet for sine positive miljøeffekter. Men dette er altså ikke nok for departementet, som mener det ikke er lov å frakte laks direkte fra oppdrettsanlegg til utlandet.

I tillegg til at fiskekvaliteten og frykt for sykdommer og sår hos fisken, så er det flere politikere fra ulike partier som har uttrykk bekymring for at norske arbeidsplasser kan gå tapt som følge av måten «Norwegian Gannet» ville eksportere fisk på. En av de som har uttrykt sin bekymring i så henseende er FrPs fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Les også: «Norwegian Gannet»-saken utsatt

Hav Line ba om en dispensasjon fra den gjeldende forskriften som omfattet fiskehelse, men har nå fått avslag på denne.

Ifølge NRK sier direktøren i Hav Line, Carl-Erik Arnesen, at han ikke har gitt opp håpet om å få båten i bruk til det den er tenkt for. Rederiet han leder vil klage til Kongen i statsråd, og vil i tillegg varsle rettslige skritt.

Arnesen har tidligere uttalt at han har fått forsikringer fra myndighetene om at fartøyet ikke skulle bli rammet av den gjeldende forskriften, og at myndighetene har bevilget store summer til prosjektet.

Han sier til NRK at han nå er i villrede hva han skal gjøre med fartøyet. De ansatte ble informert på allmøte mandag, og det er foreløpig ikke aktuelt å si opp ansatte.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Sjømateksporten falt for først gang 18 måneder

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Atex sertifiserte moment verktøy fra kNm Hydraulikk as

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Kantpresse med intelligent verktøyskifte fra SafanDarley

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

HY-LOOP borrelåsfesting av kabler/fleksibel kabling

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Send til en kollega

0.313