23948sdkhjf

Prestisjebåt fikk endelig avslag

«Norwegian Gannet» får ikke lov til å frakte laks direkte fra oppdrettsanlegg til utlandet. Det har nå Nærings- og fiskeridepartementet slått endelig fast.

«Norwegian Gannet» er en slaktebåt det har gått mye prestisje i. Den er en av de mest moderne fiskebåtene i Norge, med mulighet for å håndtere fisk fra oppdrettsanlegg om bord i fartøyet. I Hirthals i Danmark er det bygget en egen mottaksterminal for fartøyet. Nå må trolig alle planene for prestisjefartøyet skrinlegges.

Ifølge NRK kom departementet med et endelig avslag på dispensasjonssøknaden fra rederiet Hav Line sist fredag. Det betyr at båten må legges til kai.

Fordelen ved «Norwegian Gannet» var at fartøyet kunne plukke opp fisk direkte fra oppdrettsanlegg langs norskekysten, bearbeide fisken om bord, og så seile direkte til Hirtshals med fisken – uten at den hadde vært innom landanlegg i Norge. Det er dette Nærings- og Fiskeridepartementet har regaert på. Myndighetene mener at fiskens kvalitet sikres best gjennom å gå via et norsk fiskeanlegg før den fraktes utenlands.

I tillegg til å være den første i sitt slag, er «Norwegian Gannet» hyllet for sine positive miljøeffekter. Men dette er altså ikke nok for departementet, som mener det ikke er lov å frakte laks direkte fra oppdrettsanlegg til utlandet.

I tillegg til at fiskekvaliteten og frykt for sykdommer og sår hos fisken, så er det flere politikere fra ulike partier som har uttrykk bekymring for at norske arbeidsplasser kan gå tapt som følge av måten «Norwegian Gannet» ville eksportere fisk på. En av de som har uttrykt sin bekymring i så henseende er FrPs fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Hav Line ba om en dispensasjon fra den gjeldende forskriften som omfattet fiskehelse, men har nå fått avslag på denne.

Ifølge NRK sier direktøren i Hav Line, Carl-Erik Arnesen, at han ikke har gitt opp håpet om å få båten i bruk til det den er tenkt for. Rederiet han leder vil klage til Kongen i statsråd, og vil i tillegg varsle rettslige skritt.

Arnesen har tidligere uttalt at han har fått forsikringer fra myndighetene om at fartøyet ikke skulle bli rammet av den gjeldende forskriften, og at myndighetene har bevilget store summer til prosjektet.

Han sier til NRK at han nå er i villrede hva han skal gjøre med fartøyet. De ansatte ble informert på allmøte mandag, og det er foreløpig ikke aktuelt å si opp ansatte.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.267