23948sdkhjf

«Hordagut» med hybrid batteripakke

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Brønnbåten «Hordagut» skal kunne benytte seg av egen batteristrøm dersom det ikke er landanlegg for strømforsyning.

Dette skriver ett av selskapene som har designet båten, FMV, i en pressemelding. Det var rederiet Hordalaks AS som kohantrerte brønnbåten «Hordagut» fra Fitjar Mekanikse Verksted i 2018, og båten skal nå kunne ligge til havn uten å bruke motorer til strøm for å drifte skipet, heter det i skrivet fra designselskapet. FMV har designet skipet sammen med Heimli.

Les også: Kristiansand åpnet Europas største landstrømanlegg

«Hordagut» har såkalt hybrid batterisystem.

Rederiet Hordalaks AS har stort fokus på bærekraft og miljø, og skriver at brønnbåten selvsagt skal kunne benytte seg av landstrøm dersom dette finnes. Men dersom det ikke foreligger slike anlegg, vil altså brønnbåten kunne benytte seg av batterier som er installert om bord i båten. Da vil fartøyet ikke bruke motorer for å drifte seg selv. I tillegg kan man også benytte batteripakken ved oppdrettsanleggene, noe som vil være fordelaktig både for mannskap, fiskehelse og miljøet generelt.

I tillegg til er lagt stor vekt på utvikling av cargosystemer, for å sikre optimal fiskevelferd gjennom hele spekteret fra smolt til slaktefisk.

Avslutningsvis skriver rederiet at «Hordagut» også vil få innstallert et NOx-renseanlegg, som kan medføre en reduksjon av NOx på nærmere 80 prosent. Rederiet har fått støtte frå NOx-fondet til batteripakke og renseanlegg.

Det er VARD Electro som har levert landstrømanlegget og batteripakken, mens renseanlegget er levert av H+H Engineering & Service.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Full fart hos Risnes

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Seks tonn skal gjøre ferje mer stabil

Sikrer ren energi til Havfarmen

Stadig flere jenter søker industrifag

Nyhetsbrev

Får plass til ni biler

Rederiets største investering

Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

Tråler får norsk kjølesystem

Brann påvirker ikke leveranser

Nor-Fishing oppretter egen administrasjon og ansetter daglig leder

Mørenot-bygg i full fyr

«Northguider» blir liggende til august

Fisker døde

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Ny kontrakt for Sletta Verft

Styrker servicen i nord

Skal levere enda en båt til Sølvtrans

Brakk leggen i maskinrommet

Salmar med rekordår

Bekymret for norske havner

Rederi ber statsministeren om hjelp

Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Send til en kollega

0.17