23948sdkhjf

Fregatten sank ytterligere

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Uværet på Vestlandet de siste dagene har ført til at «KNM Helge Ingstad» har sunket ytterligere.

Dette skriver NTB i en melding tirsdag. Fregatten skal ha sunket ytterligere 30 cm i løpet av jule- og nyttårshelgen. Det er i skrive stund ikke klarlagt når hevingen av fartøyet kan starte.

Les også: Bygd i Spania, men flere norske leverandører

– Det har ikke gått an å jobbe med skipet gjennom julen på grunn av det forferdelige været, så det er begrenset hva vi har fått til, sier Torill Herland i Sjøforsvaret til NTB.

NTB skriver videre at kranlekterne og andre ressurser er tilbake ved fregatten. Også ekspertisen som skal stå for selve hevingen er på plass.

– Vi skal nå se an hvordan fartøyet ligger og lage en detaljplan om veien videre, sier Herland til NTB. Han understreker at hevingsarbeidet er svært komplisert.

Fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS natt til 8. november i fjor, ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland.

Hevingsarbeidet er blitt utsatt flere ganger av ulike årsaker. Først kom meldingen om at den skulle bli hevet etter 1. juledag en gang. Like før julaften kom så ny melding fra Forsvaret, der det gikk fram at hevingen ikke ville skje før i 2019. Hva som nå skjer er uvisst, ettersom det har vært mye uvær i området og fartøyet har sunket ytterligere. Det er en svært komplisert heving som skal til for å berge fregatten, som i november kolliderte med tankskipet «Sola».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Norsk leverandør fikk Singapore-ordre

SE VIDEO: Satte ut fisk i nedsenkbar merd

Ukas vits: Når politikk blir et eventyr

Fortum og Nordkraft etablerer nytt vindkraftselskap

Bedre arbeidsmiljø i leverandørbransjen

Vant to nye kontrakter

Nyhetsbrev

«Godfisk» skal redde laks fra å dø

Yara Birkeland vinner prestisjefull miljøpris

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Sjekk dette vindskipet!

Revisjonscontainere til Equinor

British Steel slås konkurs

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Et vrak til besvær

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Se alle Bedriftenes egne nyheter

SKF Lincoln-wirerope smøresystem fra Norsecraft Tec AS

KAESER KOMPRESSORER på Nor-Shipping 4.-7. juni 2019

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut®...

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Send til en kollega

0.171