23948sdkhjf

Prestisjebåt får ikke levere fisk

Slaktebåten «Norwegian Gannet» har fått avslag fra Nærings- og fiskeridepartementet om å få levere fisk til Danmark.

Det er Sysla.no som skriver at prestisjebåten «Norwegian Gannet» ikke får levere fisk til våre naboer i sør. Årsaken skal være en forskrift fra Mattilsynet. I en av paragrafene til Mattilsynet heter det nemlig at oppdrettet fisk med sår eller misdannelser ikke kan sendes til utlandet. I og med at «Norwegian Gannet» er en slaktebåt – den først i sitt slag – vil ikke fisken gå via land, men bli behandlet om bord på båten. Mattilsynet frykter dermed at fisk med sår eller misdannelser ikke blir kontrollert godt nok om bord i fartøyet, og dermed bli fraktet til Danmark.

Rederiet som eier båten, Hav Lina, sier i en kommentar til Sysla.no at de nå avventer en tilbakemelding fra departementet, og at de vil påklage departementets vedtak om at båten ikke får føre produksjonsfisk ut av Norge.

I danske Hirtshals står en helt ny fisketerminal som det har kostet om lag 800 millioner kroner å bygge. Det var hit «Norwegian Gannet» var ment å ankomme etter å ha tatt fisk direkte fra merdene på Vestlandet om bord i slaktefartøyet. Her skulle så fisken slaktes og fraktes direkte til Hirtshals.

Stridens kjerne står altså om at fisk slaktet på båten ikke ville bli fanget opp av kvalitetsforskriften i forhold til sår og misdannelser, og at det kan være fare for at denne fisken blir fraktet rett til Danmark.

Rederiet bedyrer på sin side at det ikke vil være reell risiko for at denne fisken vil bli solgt, og dermed komme ut i markedet, da den vil bli sortert og feilrettet i Hirtshals – akkurat på sammen måte som på fiskemottak i Norge.

Det 94 meter lange fartøyet ble bygget på et verft i Spania, og det er ikke lenge siden båten ble døpt i Bergen. Det er heller ikke lenge siden at slaktebåten var involvert i en ulykke. Den var på vei inn i flytedokken som sank på Ågotnes for et par uker siden. Heldigvis klarte båten å bakke ut av dokken før dokken gikk til bunns.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.346