23948sdkhjf

Goliatskip på batteri og landstrøm

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Eni Norge AS og Simon Møkster Shipping har kommet til enighet om en avtale som skal sikre betydelige reduksjoner av drivstoff-forbruket på fartøyet Stril Barents som støtter Goliat feltet.

Dette skal gjøres ved å installere et system for landstrøm kombinert med en batteriløsning for energilagring om bord.

Systemet vil kunne gi bedre kontroll og høyere sikkerhetsmarginer da det installeres i tillegg til eksisterende motorer om bord. Under krevende operasjoner til havs som for eksempel dynamisk posisjonering kan det oppstå større variasjoner i energibehov.

Les også: Støttar etablering av batterifabrikk

Batteriet vil her virke som en energi-buffer som leverer nødvendig energi umiddelbart og derved mye raskere enn en forbrenningsmotor.

Batteriet vil kunne virke som ren nødkraft og dermed kan en i gitte tilfeller stoppe ned en forbrenningsmotor og dermed spare store mengder drivstoff samt oppnå betydelig utslippsreduksjoner.
- Dette er et tiltak som styrker Goliat sin allerede sterke miljøprofil med strøm fra land og injeksjon av produsert vann. Det er viktig for oss å bidra til reduksjon av totale utslipp, sier Asbjørn Skoge som er distriktssjef i Eni Norge.

Ved landligge ved forsyningsbasen Polarbase i Hammerfest kan skipet kople seg til landstrøm og dermed redusere forbruk av drivstoff samt utslipp. I tillegg kan en benytte dette systemet til å lade opp skipets nye batterisystem.

Prosjektet vil bli ferdigstilt i løpet av sommeren 2019 i tett samarbeid mellom Eni Norge AS og Simon Møkster. Hovedleverandører vil være Vard og Kongsberg Maritime. Selve batteriet vil bli levert av Corvus.

Les også: Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Stril Barents er allerede et av de mest miljøvennlige fartøy innenfor offshore sektoren. Med naturgass (LNG) som drivstoff sikrer en allerede lave utslipp av blant annet NOx og partikler.

Installasjon av et batterisystem og landstrømstilkopling vil medføre ytterligere forbedringer når det gjelder utslipp til miljø sammenliknet med konvensjonelle fartøy.

Fartøyet vil oppnå DNVGL’s klassenotasjon Battery Power ved ferdigstillelse av dette prosjektet.

NOx fondet har gitt tilsagn om støtte til dette prosjektet.

Samlet sett er målet å oppnå årlige utslippsreduksjoner i størrelsesorden 1400 tonn CO2 og 12 tonn NOx.

Kilde: Pressemelding fra Eni
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

- Aqua Nor går som planlagt

Eierskifte i Norled

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

Ukens vits: Tidlig helg

Nyhetsbrev

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hever produksjonsnekten i Brasil

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Sykefraværet går fortsatt ned

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Send til en kollega

0.154