23948sdkhjf

Goliatskip på batteri og landstrøm

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Eni Norge AS og Simon Møkster Shipping har kommet til enighet om en avtale som skal sikre betydelige reduksjoner av drivstoff-forbruket på fartøyet Stril Barents som støtter Goliat feltet.

Dette skal gjøres ved å installere et system for landstrøm kombinert med en batteriløsning for energilagring om bord.

Systemet vil kunne gi bedre kontroll og høyere sikkerhetsmarginer da det installeres i tillegg til eksisterende motorer om bord. Under krevende operasjoner til havs som for eksempel dynamisk posisjonering kan det oppstå større variasjoner i energibehov.

Les også: Støttar etablering av batterifabrikk

Batteriet vil her virke som en energi-buffer som leverer nødvendig energi umiddelbart og derved mye raskere enn en forbrenningsmotor.

Batteriet vil kunne virke som ren nødkraft og dermed kan en i gitte tilfeller stoppe ned en forbrenningsmotor og dermed spare store mengder drivstoff samt oppnå betydelig utslippsreduksjoner.
- Dette er et tiltak som styrker Goliat sin allerede sterke miljøprofil med strøm fra land og injeksjon av produsert vann. Det er viktig for oss å bidra til reduksjon av totale utslipp, sier Asbjørn Skoge som er distriktssjef i Eni Norge.

Ved landligge ved forsyningsbasen Polarbase i Hammerfest kan skipet kople seg til landstrøm og dermed redusere forbruk av drivstoff samt utslipp. I tillegg kan en benytte dette systemet til å lade opp skipets nye batterisystem.

Prosjektet vil bli ferdigstilt i løpet av sommeren 2019 i tett samarbeid mellom Eni Norge AS og Simon Møkster. Hovedleverandører vil være Vard og Kongsberg Maritime. Selve batteriet vil bli levert av Corvus.

Les også: Får mer jobb for Aker BP

Stril Barents er allerede et av de mest miljøvennlige fartøy innenfor offshore sektoren. Med naturgass (LNG) som drivstoff sikrer en allerede lave utslipp av blant annet NOx og partikler.

Installasjon av et batterisystem og landstrømstilkopling vil medføre ytterligere forbedringer når det gjelder utslipp til miljø sammenliknet med konvensjonelle fartøy.

Fartøyet vil oppnå DNVGL’s klassenotasjon Battery Power ved ferdigstillelse av dette prosjektet.

NOx fondet har gitt tilsagn om støtte til dette prosjektet.

Samlet sett er målet å oppnå årlige utslippsreduksjoner i størrelsesorden 1400 tonn CO2 og 12 tonn NOx.

Kilde: Pressemelding fra Eni
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

200 jobber borte ved fusjon

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Frykter amerikansk biltoll

Nyhetsbrev

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

På ståltur til Sverige

Skiftet navn

Honda legger ned England-fabrikk

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Torghatten-ferjene på vei

Ny kontrakt for Sletta Verft

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Forsker på selvkjørende skip

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

EU har bestemt seg om stålet

Skal redusere svovelutslippene kraftig

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Send til en kollega

0.155