23948sdkhjf

Kranlekter "permitteres" fra Øygarden

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

KNM «Helge Ingstad» kan tidligst bli hevet etter jul. Derfor reiser nå kranlekteren Gulliver til Tyksland på annet oppdrag.

Kranlekteren vil være tilbake i Øygarden like før jul. Forsvaret opplyser nemlig at KNM "Helge Ingstad" tidligst kan bli hevet 1. juledag. 

Les også: Fregatten sank ytterligere

Forsvarsmateriell og Sjøforsvaret  er fortsatt bekymret for at fartøyet skal skli lenger ut på dypere vann. Været forårsaker mindre bevegelser på fartøyet, melder Forsvaret.

Forsterkning av sikringer av fartøyet vurderes fortsatt fortløpende. Fjernstyrte roboter brukes for å få oversikt under vann.Tirsdag ble alle missiler fra dekk fjernet fra havaristen.

– Vår bekymring vil vedvare helt til fartøyet er hevet og kommet til Haakonsvern orlogsstasjon, understreker flaggkommandør Thomas Wedervang, i en pressemelding fra Forsvarsmateriell maritime kapasiteter.

Ifølge Forsvaret er det flere forhold som er årsak til forsinkelsen i heve-arbeidet: Væromslag, sikkerhetsforhold, tidkrevende arbeid med ytterligere sikring av fartøyet, tømming av drivstoff, organisering og koordinering av dykkeoperasjonene, strekking av forhalere, andre komplekse arbeidsoppgaver og fjerning av missiler.

Den andre kranlekteren - Rambiz - blir værende og skal, hvis været er ok, fortsette å trekke løftekjettinger rundt fartøyet for heving. Dette opplyser Forsvaret.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Frykter Brexit

Nyhetsbrev

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Får seile hele året

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Smell for Salmar

Nominert til tech-pris

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Satte ny sleperekord

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

Mer metall i kildesorteringen

Skal teste framtidens løsninger for offshore havvind

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.177