23948sdkhjf

ABB bidrar til banebrytende fjernstyrt fergetur

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Jomfruturen for en fjernstyrt passasjerferge i Helsingfors viser hva som er mulig med menneskelig overoppsyn fra hvor som helst med dagens teknologi

Med den historiske turen for fergen Suomenlinna II i forrige uke tok ABBs og Helsingfors transportselskap det neste skrittet innen autonom sjøtransport. Verdens første fjernstyrte tur med en eksisterende passasjerferge viser at nær sagt alle fartøystyper kan oppnå bedre operasjon med teknologi som allerede finnes.

Les også: Vinner storordre for overføring av havvind fra Nordsjøen

– Vi gleder oss til hvordan testen vil påvirke fremtiden for maritim industri, sier Peter Terwiesch, leder for ABBs divisjon Industrial Automation. – Avanserte automatiseringsløsninger fra ABB muliggjør det som tidligere var umulig innen en rekke sektorer, inkludert shipping, som jakter på teknologier som raskt kan levere økt effektivitet og bedre sikkerhet.

– Autonomi betyr ikke ubemannet. Når fartøyer blir mer elektrifiserte, digitale og oppkoblede enn tidligere, kan ABB utstyre sjømenn og -kvinner med eksisterende løsninger som utvider deres ferdigheter. På den måten øker vi sikkerheten i maritime operasjoner, sier Juha Koskela, leder for marine og havner i ABB.

Fartøyet Suomenlinna II ble utrustet med ABBs nye, dynamiske posisjoneringssystem, ABB Ability Marine Pilot Control, og ble styrt fra en operasjonssentral i Helsingfors. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

– Fremskrittene vi har gjort med fjernstyring er oppsiktsvekkende. Jeg tror vi er på riktig spor for å utforske ytterligere muligheter med teknologien, sa kaptein Heinonen etter prøveturen.

Les også: Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Gjennombruddet er et avgjørende steg mot å øke aksepten for autonome systemer i maritim industri. Autonome løsninger forventes å transformere internasjonal shippingbransje de neste tiårene.

Suomenlinna II går normalt i rute mellom Helsingfors og verdensarven Suomenlinna fort på en nærliggende øy. Fjernstyringsforsøket gikk fra markedsplassen i Helsingfors og kaptein Heinonen opererte fergen trådløst med ABB AbilityTM Pilot Control gjennom et område i hovedstadens havn.

Forsøket ble gjort utenfor fergens rutedrift, et stykke fra land, uten passasjerer, i et område fritt for andre fartøy. Selv om fergen nå er utrustet med dynamisk posisjonering vil den fortsatt operere via konvensjonelt utstyr om bord, med fjernstyringsmodus kun i bruk ved forsøk. Forskning og utvikling vil fortsette med både fergen og mannskapet.

Suomenlinna II ble bygget i 2004 og drives med ABBs isbrytende Azipod elektriske fremdriftssystem. Fergen ble oppgradert med ABB AbilityTM Marine Pilot Vision situasjonsforståelsesløsning i 2017. Suomenlinna II er i helårsdrift, uforstyrret av barske vinterforhold som påvirker alle former for transport i Helsingforsområdet.

Mer om: ABB | Autonome ferger
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Hever produksjonsnekten i Brasil

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Nyhetsbrev

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Sykefraværet går fortsatt ned

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Ny "vind-kontrakt" for IKM

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Gigant møter i retten for krenkelse av patent

Bevilger 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Stål-tilhenger løsnet

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Simrad GC series gyrocompasses and control

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Send til en kollega

0.157