23948sdkhjf

ABB bidrar til banebrytende fjernstyrt fergetur

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Jomfruturen for en fjernstyrt passasjerferge i Helsingfors viser hva som er mulig med menneskelig overoppsyn fra hvor som helst med dagens teknologi

Med den historiske turen for fergen Suomenlinna II i forrige uke tok ABBs og Helsingfors transportselskap det neste skrittet innen autonom sjøtransport. Verdens første fjernstyrte tur med en eksisterende passasjerferge viser at nær sagt alle fartøystyper kan oppnå bedre operasjon med teknologi som allerede finnes.

Les også: ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

– Vi gleder oss til hvordan testen vil påvirke fremtiden for maritim industri, sier Peter Terwiesch, leder for ABBs divisjon Industrial Automation. – Avanserte automatiseringsløsninger fra ABB muliggjør det som tidligere var umulig innen en rekke sektorer, inkludert shipping, som jakter på teknologier som raskt kan levere økt effektivitet og bedre sikkerhet.

– Autonomi betyr ikke ubemannet. Når fartøyer blir mer elektrifiserte, digitale og oppkoblede enn tidligere, kan ABB utstyre sjømenn og -kvinner med eksisterende løsninger som utvider deres ferdigheter. På den måten øker vi sikkerheten i maritime operasjoner, sier Juha Koskela, leder for marine og havner i ABB.

Fartøyet Suomenlinna II ble utrustet med ABBs nye, dynamiske posisjoneringssystem, ABB Ability Marine Pilot Control, og ble styrt fra en operasjonssentral i Helsingfors. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

– Fremskrittene vi har gjort med fjernstyring er oppsiktsvekkende. Jeg tror vi er på riktig spor for å utforske ytterligere muligheter med teknologien, sa kaptein Heinonen etter prøveturen.

Les også: ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Gjennombruddet er et avgjørende steg mot å øke aksepten for autonome systemer i maritim industri. Autonome løsninger forventes å transformere internasjonal shippingbransje de neste tiårene.

Suomenlinna II går normalt i rute mellom Helsingfors og verdensarven Suomenlinna fort på en nærliggende øy. Fjernstyringsforsøket gikk fra markedsplassen i Helsingfors og kaptein Heinonen opererte fergen trådløst med ABB AbilityTM Pilot Control gjennom et område i hovedstadens havn.

Forsøket ble gjort utenfor fergens rutedrift, et stykke fra land, uten passasjerer, i et område fritt for andre fartøy. Selv om fergen nå er utrustet med dynamisk posisjonering vil den fortsatt operere via konvensjonelt utstyr om bord, med fjernstyringsmodus kun i bruk ved forsøk. Forskning og utvikling vil fortsette med både fergen og mannskapet.

Suomenlinna II ble bygget i 2004 og drives med ABBs isbrytende Azipod elektriske fremdriftssystem. Fergen ble oppgradert med ABB AbilityTM Marine Pilot Vision situasjonsforståelsesløsning i 2017. Suomenlinna II er i helårsdrift, uforstyrret av barske vinterforhold som påvirker alle former for transport i Helsingforsområdet.

Mer om: ABB | Autonome ferger
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.188