23948sdkhjf

Verftet avviser all skyld

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Verftet som bygget KNM «Helge Ingstad» - Navantia - avviser at det var sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder trengte inn i fregatten.

Arbeidet med å redde og heve fregatten foregår fortsatt for fullt i Øygarden. Dykkere jobber på spreng å få klargjort en heving av fartøyet. Alle missiler skal nå være tatt ut.

Les også: Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

NRK melder nå at skipsverftet som bygde KNM «Helge Ingstad», avviser all skyld i forbindelse med havariet. Det var ingen sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder kom inn i fregattens vanntette seksjoner.

Bakgrunnen for uttalelsen til NRK er at Havarikommisjonen kom fram til at det kanskje måtte være en feil i forbindelse med de vanntette skottene. Kommisjonen frykter at det skal være tilsvarende feil ved de andre fregattene som Navantia har bygd.

Fortsatt vil ikke ledelsen ved verftet i den spanske byen Ferrol la seg intervjue, og henviser til en tidligere uttalelse der det opplyses om at de mener at fregatten tilfredstiller alle kravene som ble bestilt i prosessen med byggingen av skipene.

Ifølge kilder som NRK har vært i kontakt med, og som kjenner til hvordan fartøyet ble bygget, uttaler de at skottene ble testet grundig på forhånd. De sier videre at alle fregattene ble fylt med vann for å teste hvor godt de kunne stå imot potensielle skader.

Les også: Kranlekter "permitteres" fra Øygarden

Verftet som bygget fregattene for det norske Forsvaret, har holdt det gående siden 1750.

BYGGET FREGATTENE: Et krigsskip settes sammen ved Navantia-verftet i Spania. Det var dette verftet som bygget de norske fregattene. 

Samtidig skriver Sysla.no at det norske verftet som bygget skrogene på fregattene, ble kraftig forsterket for å tåle en eventuell kollisjon i front.

Det var Kleven Maritime som fikk denne kontrakten. Verftet ble senere kjøpt opp og byttet navn til Aker Yards Florø under byggingen av modulene til den havarerte fregatten.

Les også: Fregatten sank ytterligere

Mannen som var adm. dir. ved Kleven Maritim, sier til nettstedet at de produserte og leverte modulene til seksjonene på skipet, og at en del av skottene inngår i den vanntette delen.

- Men disse er ikke vanntette før de er satt sammen ved hovedveftet, sier han til til Sysla.no.

Statsminister Erna Solberg har åpnet opp for en mulig erstatningssak mot det spanske verftet, men det er mye som skal avdekkes før det eventuelt blir en realitet.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Begjærer seg konkurs

Sikret kjølesystem-kontrakt på kabelskip

Rosenberg kan få stor-kontrakt

Prisene har flatet ut

Vil ut av norsk sokkel

Equinor fikk ikke amerikansk havvindsprosjekt

Nyhetsbrev

Hurtigruteskip fikk motorstans

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Hadde skjegg, ble sagt opp

Hav Line saksøker staten

Ukas vits: Dystre utsikter

Minus for Ulstein

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Se boligplattform bli fjernet

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Overtar Ulstein-fartøy

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

«Fredsbenk» i aluminium

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Kongsberg-dame å se opp for

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

Send til en kollega

0.142