23948sdkhjf

Verftet avviser all skyld

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Verftet som bygget KNM «Helge Ingstad» - Navantia - avviser at det var sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder trengte inn i fregatten.

Arbeidet med å redde og heve fregatten foregår fortsatt for fullt i Øygarden. Dykkere jobber på spreng å få klargjort en heving av fartøyet. Alle missiler skal nå være tatt ut.

Les også: Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

NRK melder nå at skipsverftet som bygde KNM «Helge Ingstad», avviser all skyld i forbindelse med havariet. Det var ingen sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder kom inn i fregattens vanntette seksjoner.

Bakgrunnen for uttalelsen til NRK er at Havarikommisjonen kom fram til at det kanskje måtte være en feil i forbindelse med de vanntette skottene. Kommisjonen frykter at det skal være tilsvarende feil ved de andre fregattene som Navantia har bygd.

Fortsatt vil ikke ledelsen ved verftet i den spanske byen Ferrol la seg intervjue, og henviser til en tidligere uttalelse der det opplyses om at de mener at fregatten tilfredstiller alle kravene som ble bestilt i prosessen med byggingen av skipene.

Ifølge kilder som NRK har vært i kontakt med, og som kjenner til hvordan fartøyet ble bygget, uttaler de at skottene ble testet grundig på forhånd. De sier videre at alle fregattene ble fylt med vann for å teste hvor godt de kunne stå imot potensielle skader.

Les også: Kranlekter "permitteres" fra Øygarden

Verftet som bygget fregattene for det norske Forsvaret, har holdt det gående siden 1750.

BYGGET FREGATTENE: Et krigsskip settes sammen ved Navantia-verftet i Spania. Det var dette verftet som bygget de norske fregattene. 

Samtidig skriver Sysla.no at det norske verftet som bygget skrogene på fregattene, ble kraftig forsterket for å tåle en eventuell kollisjon i front.

Det var Kleven Maritime som fikk denne kontrakten. Verftet ble senere kjøpt opp og byttet navn til Aker Yards Florø under byggingen av modulene til den havarerte fregatten.

Les også: Fregatten sank ytterligere

Mannen som var adm. dir. ved Kleven Maritim, sier til nettstedet at de produserte og leverte modulene til seksjonene på skipet, og at en del av skottene inngår i den vanntette delen.

- Men disse er ikke vanntette før de er satt sammen ved hovedveftet, sier han til til Sysla.no.

Statsminister Erna Solberg har åpnet opp for en mulig erstatningssak mot det spanske verftet, men det er mye som skal avdekkes før det eventuelt blir en realitet.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Ukens vits: Holdbar til…

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Bygger ny prosessbåt

Nyhetsbrev

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

God påske fra oss i Metal Supply!

Fem myter om coboter

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Metallco-avklaring etter påske?

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Glenn fikk drømmejobben offshore

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Send til en kollega

0.154