23948sdkhjf

Verftet avviser all skyld

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Verftet som bygget KNM «Helge Ingstad» - Navantia - avviser at det var sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder trengte inn i fregatten.

Arbeidet med å redde og heve fregatten foregår fortsatt for fullt i Øygarden. Dykkere jobber på spreng å få klargjort en heving av fartøyet. Alle missiler skal nå være tatt ut.

Les også: Bygd i Spania, men flere norske leverandører

NRK melder nå at skipsverftet som bygde KNM «Helge Ingstad», avviser all skyld i forbindelse med havariet. Det var ingen sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder kom inn i fregattens vanntette seksjoner.

Bakgrunnen for uttalelsen til NRK er at Havarikommisjonen kom fram til at det kanskje måtte være en feil i forbindelse med de vanntette skottene. Kommisjonen frykter at det skal være tilsvarende feil ved de andre fregattene som Navantia har bygd.

Fortsatt vil ikke ledelsen ved verftet i den spanske byen Ferrol la seg intervjue, og henviser til en tidligere uttalelse der det opplyses om at de mener at fregatten tilfredstiller alle kravene som ble bestilt i prosessen med byggingen av skipene.

Ifølge kilder som NRK har vært i kontakt med, og som kjenner til hvordan fartøyet ble bygget, uttaler de at skottene ble testet grundig på forhånd. De sier videre at alle fregattene ble fylt med vann for å teste hvor godt de kunne stå imot potensielle skader.

Les også: Kranlekter "permitteres" fra Øygarden

Verftet som bygget fregattene for det norske Forsvaret, har holdt det gående siden 1750.

BYGGET FREGATTENE: Et krigsskip settes sammen ved Navantia-verftet i Spania. Det var dette verftet som bygget de norske fregattene. 

Samtidig skriver Sysla.no at det norske verftet som bygget skrogene på fregattene, ble kraftig forsterket for å tåle en eventuell kollisjon i front.

Det var Kleven Maritime som fikk denne kontrakten. Verftet ble senere kjøpt opp og byttet navn til Aker Yards Florø under byggingen av modulene til den havarerte fregatten.

Les også: Fregatten sank ytterligere

Mannen som var adm. dir. ved Kleven Maritim, sier til nettstedet at de produserte og leverte modulene til seksjonene på skipet, og at en del av skottene inngår i den vanntette delen.

- Men disse er ikke vanntette før de er satt sammen ved hovedveftet, sier han til til Sysla.no.

Statsminister Erna Solberg har åpnet opp for en mulig erstatningssak mot det spanske verftet, men det er mye som skal avdekkes før det eventuelt blir en realitet.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

200 jobber borte ved fusjon

Trebygg inn i E.A.Smith

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Nyhetsbrev

Frykter amerikansk biltoll

På ståltur til Sverige

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Skiftet navn

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Ny kontrakt for Sletta Verft

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Torghatten-ferjene på vei

Honda legger ned England-fabrikk

Får Havforskningsinstituttet som partner

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Send til en kollega

0.141