23948sdkhjf

Verftet avviser all skyld

Verftet som bygget KNM «Helge Ingstad» - Navantia - avviser at det var sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder trengte inn i fregatten.

Arbeidet med å redde og heve fregatten foregår fortsatt for fullt i Øygarden. Dykkere jobber på spreng å få klargjort en heving av fartøyet. Alle missiler skal nå være tatt ut.

NRK melder nå at skipsverftet som bygde KNM «Helge Ingstad», avviser all skyld i forbindelse med havariet. Det var ingen sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder kom inn i fregattens vanntette seksjoner.

Bakgrunnen for uttalelsen til NRK er at Havarikommisjonen kom fram til at det kanskje måtte være en feil i forbindelse med de vanntette skottene. Kommisjonen frykter at det skal være tilsvarende feil ved de andre fregattene som Navantia har bygd.

Fortsatt vil ikke ledelsen ved verftet i den spanske byen Ferrol la seg intervjue, og henviser til en tidligere uttalelse der det opplyses om at de mener at fregatten tilfredstiller alle kravene som ble bestilt i prosessen med byggingen av skipene.

Ifølge kilder som NRK har vært i kontakt med, og som kjenner til hvordan fartøyet ble bygget, uttaler de at skottene ble testet grundig på forhånd. De sier videre at alle fregattene ble fylt med vann for å teste hvor godt de kunne stå imot potensielle skader.

Verftet som bygget fregattene for det norske Forsvaret, har holdt det gående siden 1750.

BYGGET FREGATTENE: Et krigsskip settes sammen ved Navantia-verftet i Spania. Det var dette verftet som bygget de norske fregattene. 

Samtidig skriver Sysla.no at det norske verftet som bygget skrogene på fregattene, ble kraftig forsterket for å tåle en eventuell kollisjon i front.

Det var Kleven Maritime som fikk denne kontrakten. Verftet ble senere kjøpt opp og byttet navn til Aker Yards Florø under byggingen av modulene til den havarerte fregatten.

Mannen som var adm. dir. ved Kleven Maritim, sier til nettstedet at de produserte og leverte modulene til seksjonene på skipet, og at en del av skottene inngår i den vanntette delen.

- Men disse er ikke vanntette før de er satt sammen ved hovedveftet, sier han til til Sysla.no.

Statsminister Erna Solberg har åpnet opp for en mulig erstatningssak mot det spanske verftet, men det er mye som skal avdekkes før det eventuelt blir en realitet.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079