23948sdkhjf

Enova støtter landstrøm til cruise i Bergen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fire nye landstrømprosjekter får til sammen 78 millioner kroner i støtte av Enova for å kutte klimagassutslipp ved kai. Av disse går 50 millioner kroner til Bergen Havn.

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport. Hele sju prosent av klimagassene fra sjøfarten stammer fra at motorene går mens skipene ligger helt i ro ved kai, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Les også: "Flammen" i Sauda kan forsvinne

Dette er Enovas sjette konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg.

– Norge har sterke tradisjoner for å være først ute med avansert teknologi og smarte løsninger innen maritim sektor. Gjennom blant annet Enova skal staten være med å hjelpe innovative aktører villige til å ta risiko for å utvikle en mer klimavennlig næring og trekke oss nærmere lavutslippssamfunnet. Jeg vil gjerne gratulere og berømme de som har stått på for disse gode prosjektene, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Som i tidligere runder er søknadene rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot beløpet det søkes støtte om.

– Slik sørger vi for at vi får prioritert de mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest mulig landstrøm igjen for pengene, sier Nakstad.

Les også: Enova-støtte til nytt hybrid tankskip

I denne runden innvilger Enova i overkant av 78 millioner kroner til følgende havner:

Støttemottaker

Sted

Støttebeløp

Bergen og Omland Havnevesen

Cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, Bergen

50 000 000 kr

Bodø Havn KF

Kai 1, 3, 4 og 5, Bodø

17 148 750 kr

Fjord Base AS

Utvidelse av anlegg ved kai A og F, Florø

6 029 625 kr

Trondheim Havn IKS

Kai 2, Brattøra, Trondheim

5 688 645 kr

Sum

78 867 020 kr

Anleggene skal være i drift innen 1. juli 2020.

Dette er første gang Enova gir tilsagn til et anlegg dedikert cruisetrafikk.

– Landstrøm for cruiseskip krever ofte meget høye investeringer fordi disse skipene gjerne har et mye større effektbehov. Samtidig er den totale brukstiden for dedikerte cruisekaier typisk kort sammenlignet med mange andre kaianlegg. Til sammen gjør dette at landstrøm til cruise ofte blir veldig kostbare klimatiltak. Derfor er det spesielt gledelig at Bergen Havn gjennom et samarbeid med kommune og kraftselskapet BKK har forberedt et godt prosjekt som nådde opp i konkurransen, sier Enova-sjefen.

Les også: -Tviler på at Hywind blir lønnsom

Landstrømanleggene i Bergen blir etablert ved cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, og skal kunne levere strøm til tre skip samtidig.

Enova varsler at det vil bli  en sjuende konkurranse i januar 2019, men at det kan bli den siste runden i nåværende form.

– Gjennom de seks rundene vi har hatt siden 2015 har vi innvilget rundt en halv milliard kroner i støtte til om lag 80 landstrømprosjekter. Nå har tiden kommet for å gjøre opp status og ta en ordentlig gjennomgang av landstrømsatsingen vår. Dette arbeidet vil inkludere både interne og eksterne evalueringer, sier Nakstad.

Enova vil bruke evalueringene til å vurdere hvordan de best kan bidra til å bygge infrastrukturmarkedet fremover i retning av utslippsfri sjøfart.

– Landstrøm vil fortsatt være et satsingsområde for Enova, men det er for tidlig å si hvordan fremtidige støttetilbud blir og når de kommer. Vi anbefaler derfor alle interesserte havner med gryteklare prosjekter som passer dagens ordning om å søke på konkurransen vi utlyser i januar.

 

Kilde: Pressemelding fra Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Nå skal litium også resirkuleres

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Salg gjør ansatte urolige

Tror på dobling av landbasert oppdrett

Nyhetsbrev

IKM gjør enda et oppkjøp

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

Brønnbåt døpt sist helg

Kongen åpner Johan Sverdrup

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Ukens vits: Sint på mamma

Kongsberg-teknologi skal redde folk fra å drukne

«Lance» satt seg fast i isen - igjen

Brannårsak fortsatt ikke funnet

To nye ferger skal designes i Norge

«Oppturen i norsk økonomi snart over»

Mange sysselsatte i oljeleverandørkjeden

Tråleren tømmes

Prysmian skal lage kabler for Equinor

"Lance" fortsetter innover isen

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Prøveutstyr - tilslag

Dinara Vad begynner som Økonomisjef

Hydroscand åpner ny avdeling

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Industri Futurum, fremtiden produsert i Norge

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Svensk kunde får renovert to Jakobsen Planslibemaskiner

Snøkanonslange

TAON Hydraulikk har en ny webside på vei!

Hydroscand åpner ny avdeling

Tibnor utvider lengdeprogrammet for bjelker  

Heisbeslag

Partnering avtale med TESS Vest

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Julekampanje fra Hydac

Airlift velger Hansen Protection

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Vedlikehold av egne maskiner

Protech satser stort på metall

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Nye løsninger for drain gullies og fire walls på FPSOer

Månedens referanse – November 2019

Ameka har levert ny valsemaskin

Reduser kostbar nedetid med partikkelteller for oljekvalitet

Send til en kollega

0.218