23948sdkhjf

Enova støtter landstrøm til cruise i Bergen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fire nye landstrømprosjekter får til sammen 78 millioner kroner i støtte av Enova for å kutte klimagassutslipp ved kai. Av disse går 50 millioner kroner til Bergen Havn.

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport. Hele sju prosent av klimagassene fra sjøfarten stammer fra at motorene går mens skipene ligger helt i ro ved kai, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Les også: -Tviler på at Hywind blir lønnsom

Dette er Enovas sjette konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg.

– Norge har sterke tradisjoner for å være først ute med avansert teknologi og smarte løsninger innen maritim sektor. Gjennom blant annet Enova skal staten være med å hjelpe innovative aktører villige til å ta risiko for å utvikle en mer klimavennlig næring og trekke oss nærmere lavutslippssamfunnet. Jeg vil gjerne gratulere og berømme de som har stått på for disse gode prosjektene, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Som i tidligere runder er søknadene rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot beløpet det søkes støtte om.

– Slik sørger vi for at vi får prioritert de mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest mulig landstrøm igjen for pengene, sier Nakstad.

Les også: Solcelle-nyvinning får 110 millioner

I denne runden innvilger Enova i overkant av 78 millioner kroner til følgende havner:

Støttemottaker

Sted

Støttebeløp

Bergen og Omland Havnevesen

Cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, Bergen

50 000 000 kr

Bodø Havn KF

Kai 1, 3, 4 og 5, Bodø

17 148 750 kr

Fjord Base AS

Utvidelse av anlegg ved kai A og F, Florø

6 029 625 kr

Trondheim Havn IKS

Kai 2, Brattøra, Trondheim

5 688 645 kr

Sum

78 867 020 kr

Anleggene skal være i drift innen 1. juli 2020.

Dette er første gang Enova gir tilsagn til et anlegg dedikert cruisetrafikk.

– Landstrøm for cruiseskip krever ofte meget høye investeringer fordi disse skipene gjerne har et mye større effektbehov. Samtidig er den totale brukstiden for dedikerte cruisekaier typisk kort sammenlignet med mange andre kaianlegg. Til sammen gjør dette at landstrøm til cruise ofte blir veldig kostbare klimatiltak. Derfor er det spesielt gledelig at Bergen Havn gjennom et samarbeid med kommune og kraftselskapet BKK har forberedt et godt prosjekt som nådde opp i konkurransen, sier Enova-sjefen.

Les også: Ferjesambandene blir helelektriske

Landstrømanleggene i Bergen blir etablert ved cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, og skal kunne levere strøm til tre skip samtidig.

Enova varsler at det vil bli  en sjuende konkurranse i januar 2019, men at det kan bli den siste runden i nåværende form.

– Gjennom de seks rundene vi har hatt siden 2015 har vi innvilget rundt en halv milliard kroner i støtte til om lag 80 landstrømprosjekter. Nå har tiden kommet for å gjøre opp status og ta en ordentlig gjennomgang av landstrømsatsingen vår. Dette arbeidet vil inkludere både interne og eksterne evalueringer, sier Nakstad.

Enova vil bruke evalueringene til å vurdere hvordan de best kan bidra til å bygge infrastrukturmarkedet fremover i retning av utslippsfri sjøfart.

– Landstrøm vil fortsatt være et satsingsområde for Enova, men det er for tidlig å si hvordan fremtidige støttetilbud blir og når de kommer. Vi anbefaler derfor alle interesserte havner med gryteklare prosjekter som passer dagens ordning om å søke på konkurransen vi utlyser i januar.

 

Kilde: Pressemelding fra Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Bedring, men taper fortsatt penger

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Nyhetsbrev

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Hils på «AlexisThe Robot» på OTD

Fornybar-næringen vokser kraftig

Har kontroll på energiforbruket med KAESER-hjelp

Fem ferjer døpt i rekordfart

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Treårsavtale med TechnipFMC

Mellomlagring av flytende CO2 på Kneppeskjæret i boks

Verft klager inn pålegg

Snudde fra minus til pluss med grønn vekst

Norsk satsing for dansk storleverandør

Saksøker eieren av tankskip

Aker og World Economic Forum etablerer globalt teknologisenter for hav og miljø

2500 år gammel maritim teknologi møter oljeekspertise på havets bunn

Vil ha to nye fregatter

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

Ttp Seals deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Messer Cutting Systems toppledelse på besøk hos iTec i Larvik

Forbedringer har ført til kontrakter og rekruttering

Møt oss på stand 4018 i hall B

BSI Offshore AS - sluttføring av prosjekt

Bahco fornyer og utvider sitt sortiment med momentnøkler

Treff oss på K-show!

ESABs nyeste mateverk, Robust Feed

Velkommen til Vibratec Akustikprodukter, på Bygg Reis Deg 2019!

Send til en kollega

0.205